Skatten för den som har en elbil som förmånsbil ska höjas i två omgångar.
Vid nyår blir det 450 kr dyrare i månaden – sex månader senare höjs skatten med ytterligare 400 – 1000 kr/mån beroende på bilmodell.
Nu startar Volkswagen i Sverige en namninsamling på nätet för att få politikerna att tänka om och gynna klimatsmarta bilar.
– Det tycker vi är fel väg att gå, regeringen bör tänka om, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige.
Regeringen berättade i höstbudgeten att det ska bli dyrare att ha en förmånsbil, eller tjänstebil som det populärt kallas. Allra störst höjning får de som valt en elbil eller laddhybrid. Först slopas miljöbilsrabatten på förmånsvärdet vid nyår, vilket gör att skatten höjs med cirka 450 kr i månaden. Vid halvårsskiftet i juli 2021 ska dessutom förmånsvärdena höjas med ytterligare 25 procent.
– Miljöbilsrabatten var redan från början tänkt att vara en temporär reform som redan var planerad att ta slut vid årsskiftet. Den utformades också när miljöbilar inte var lika konkurrenskraftiga som de var i dag, berättade finansmarknadsminister Per Bolund nyligen i en intervju med CarUp.
För de billigaste elbilarna blir den procentuella höjningen av skatten ganska hög. Volkswagens elbil ID.3 får först en skattehöjning på 34 procent vid nyår, sedan ytterligare en höjning på 25 procent sex månader senare. På sex månader höjs skatten med 67 procent på en miljövänlig elbil.
Nu kommer protester mot de stundande förändringarna. Volkswagen i Sverige har startat uppropet Grönbilskatt.nu där de samlar in namnunderskrifter. Där kräver företaget att regeringen ska ”göra om och göra rätt”.
– Det är en uppmaning till regeringen att de svenska bilskatterna bör främja att bilister gör ett grönt val. Nu vill regeringen slopa reduktionen av förmånsvärdet på miljöbilar vilket gör det dyrare för de som gjort ett hållbart val. Det tycker vi är fel väg att gå, regeringen bör tänka om. Det övergripande målet är att få till en bilskatt som sammantaget premierar att bilister gör hållbara val. På kort sikt är målet att stoppa regeringens slopande av reduktionen av förmånsvärdet på miljöbilar, säger Marcus Thomasfolk på Volkswagen.
Den som kör de billigare elbilsmodellerna som Volkswagen ID.3 får en skattehöjning på 850-1000 kr per månad från 1 juli nästa år, medan de som kör en dyrare bil som Tesla Model 3 kan få en skattehöjning på cirka 1400-1600 kr per månad, även om den relativa höjningen stannar vid cirka 50 procent. Regeringen höjer samtidigt inköpsbonusen på elbilar från 60 0000 kr till 70 000 kr, men när det gäller förmånsbilar hamnar inte bidraget hos den som kör bilen. Trots höjningen är det fortfarande billigare att ha en elbil som förmånsbil än att äga den privat.
– Regeringen har föreslagit en ökad bonus vid köp av elbilar, från 60 000 kronor till 70 000 kronor. Det är en bra förändring. Däremot tycker vi att man hade kunnat ge en ännu högre bonus till dem som köper elbilar i ett lägre prissegment, eftersom det är viktigt att bidra till att göra det möjligt för många människor att köra eldrivet, säger Marcus Thomasfolk.
Volkswagen kommer att lämna över namnunderskrifterna till regeringen när de nått en kritisk massa.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter