Volvo Cars och Northvolts enorma batterifabriken i Göteborg kan bli en spökfabrik. Men den har redan kostat Göteborgs skattebetalare en halv miljard kronor.
Det enorma bygget av en batterifabrik på Hisingen fortsätter. Men ingen vet i dag vad som ska hända med fabriken. Volvo Cars har öppnat för att det kan bli något helt annat än batterifabrik. Men den har redan kostat 488 miljoner kronor för Göteborgs skattebetalare.
Bland annat har staden betalat specialbyggda rör för kylning i batteritillverkningen. Men också vägsatsningar och kommunen medfinansierar dessutom ett nytt batteriutbildningscenter, som invigs i januari, skriver SVT.
Tanken är att det gemensamma ägarbolaget Novo Energy ska betala tillbaka Göteborg på sikt, genom en månadsavgift.
– I slutändan kommer skattebetalarna tjäna väldigt mycket på det här – dels få tillbaka investeringskostnader och vi skapar 3 000 arbetstillfällen, säger Axel Josefson (M), som var ordförande i Göteborgs kommunstyrelse när beslutet fattades om fabrikens etablering, till SVT.
Men enligt en expert som SVT pratat med är det högst oklart kring hur det blir med projektet. Northvolts kris har ställt till det rejält och Volvo Cars vill köpa ut sin partner. Om det ens ska bli någon batteriproduktion framöver måste företaget hitta en ny samarbetspartner.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter