Volvo lägger ner både dieselmotorer och sina älskade Cross Country-modeller i Sverige. Men ännu finns en sista chans att köpa en ny Volvo med dieselmotor.
Volvo Cars gör stora förändringar i sitt modellutbud i Sverige, något som Carup var först med att rapportera om. Alla dieselmotorer har nu tagits bort från det svenska modellprogrammet, endast en enda bilmodell som inte är laddar finns nu i programmet. Dessutom läggs de omtyckta Cross Country-modellerna av Volvos kombibilar ner helt i Sverige efter att ha funnits sedan 1997.
Beslutet har väckt reaktioner och många sörjer att Volvo lägger ner några av sina mest älskade modeller. Men i realiteten är det relativt få som har köpt Cross Country-modellerna med dieselmotor, då de belastas av höga straffskatter i Sverige.
Allt fler väljer istället elbilar och laddhybrider av SUV-modeller. Men det finns de som fortfarande uppskattar dieselmotorns fördelar, till exempel de som drar tunga släp, bor på platser med bristande laddinfrastruktur, kör långt i stark kyla, eller inte vill göra flera laddstopp på verkliga långkörningar. Det är också den enda Volvomodellen med en mer kraftfull fyrhjulsdrift. De modeller som går att köpa nu har elmotor på bakaxeln.
För dem finns nu en allra sista chans att köpa Volvos bilar med dieselmotor. Tillverkningen har helt stoppats för den svenska marknaden, men det finns fortfarande några sista nya lagerbilar kvar med dieselmotor, även i det nedlagda Cross Country-utförandet.
Förr såldes Volvos utgående modeller i så kallat Classic-utförande, men det tycks inte vara aktuellt nu. Men det går att hitta den nedlagda Volvo V60 Cross Country med dieselmotor på 197 hästkrafter för 449 000 kronor. Det är omkring 110 000 kronor billigare än vad motsvarande laddhybrid kostar, som dock inte är i Cross Country-utförande. Det räcker till 4600 liter diesel, men å andra sidan är fordonsskatten omkring 8000 kronor högre per år.
Även Volvo V90 Cross Country går att hitta i Volvohandlarnas lager från 495 000 kronor. Det är en besparing på cirka 135 000 kronor jämfört med den billigaste laddhybriden. Just nu kostar dieseln över 24 kronor litern i Sverige. Vid nyår sänks priset sannolikt med fyra kronor per liter då reduktionsplikten avskaffas efter en överenskommelse mellan Tidöpartierna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter