Siri säljer sin Tesla i protest mot Elon Musk

Teslas aktiekurs stiger brant efter Trumps och Musks seger. Och i Sverige slår försäljningen rekord. Men vissa ägare säljer nu sina bilar i protest eller sätter klistermärken på sin Tesla.
– Detta är en politisk-ideologisk försäljning, säger norska politikern Siri Sandvik.

Efter det amerikanska valet säljer barnpsykiatern och politikern (Ap) Siri Sandvik sin två år gamla Tesla. Anledningen är att hon inte vill associeras med Elon Musk som hon menar har blivit en radikaliserad “Trumpist”.  
– Elon Musk och Tesla hänger så tätt ihop. Och nu har han ju tagit ganska extrema politiska ståndpunkter. Så vi tänker att nej, detta vill vi inte vara med på, säger Siri Sandvik till NRK. 

Tesla-upproret uppskattas av redaktören för den norska vänstertidningen Klassekampen. Som anser att Norges elbilspolitik har stöttat Elon Musk. Men det finns ännu inga tecken på att protesten ska ha påverkat nybilsförsäljningen av Tesla som fortsatt går bra i Norge. I Sverige syns inte heller någon märkbar skillnad sedan Trump vann valet. I Sverige har över 19 000 nya Teslor sålts, det ser ut att bli nytt rekord och är några procent fler än förra året.

Teslas aktiekurs slår nya rekord efter att Donald Trump vann valet. Och i Sverige sätter försäljningen nytt rekord. Men vissa ägare vill inte längre förknippas med Elon Musk.

Försäljningen av anti-Musk klistermärken har skjutit i höjden sedan Elon Musk bestämde sig för att stödja Trump. Klistermärkena köps främst av amerikanska liberaler som skäms eller tycker att det är pinsamt att köra Tesla, enligt Inside EVs. Exempel på texter som finns på klistermärkena är “Anti Elon Tesla Club”, “Jag köpte denna innan Elon blev galen” eller en bild på Elon Musk i clownsmink.

Ett annat populärt klistermärke är “Elon år min katt”, vilket är en referens till Donald Trumps motbevisade uttalande om att migranter äter husdjur i Ohio. 
– Jag älskar fortfarande min bil, men jag funderar på om jag egentligen stödjer sådant beteende när jag kör den. Jag är generad när jag kör den här bilen efter valet, och tänker på mannen bakom den, säger Mika Houston, som är gymnastiklärare i Las Vegas, till The Guardian

I USA är det fortfarande oklart om aversionen mot Elon Musk kommer att påverka Teslas försäljning. De är fortfarande det största elbilsföretaget i USA även om konkurrens från andra företag börjar bli hårdare. 
– Elon är Tesla: hans persona har definitivt påverkan på hur varumärket uppfattas, och han har varit polariserande. Jag tror inte att vi har sett några effekter på försäljningen på grund av detta – än. Jag tror att det kommer att hända, men det återstår att se vilka konsumenter han attraherar och vilka han förlorar, säger Stephanie Valdez Streaty, direktör för branschinsikter på Cox Automotive, till The Guardian

I Norge fortsätter Tesla att vara överlägsen konkurrenter med en marknadsandel på 18,5 procent. Det har inte heller synts någon nedgång i den begagnade Teslaförsäljningen. Men Tesla ska inte ta norrmännen för givet.
– Jag tror att många med Tesla har lite tveksamheter. Att det inte känns lika coolt som det brukade vara, säger Thor Øivind Jensen, som har forskat på konsumentsociologi.

Bilköp är ofta väldigt genomtänkta och det krävs mycket för folk att ändra sina val.
– Många tycker säkert att detta är löjligt, säger Siri Sandvik.
Hon är medveten om att hennes aktion inte har så stor påverkan på andra.
– Om folk verkligen köper en helt annan typ av bil på grund av Elon Musk, det är jag osäker på. Men det är en spännande utveckling, säger Thor Øivind Jensen.

LÄS MER: