Den började brinna på svensk mark men vägrade dö. Nu en av världens mest extrema bilar, försedd med en flygmotor på hela 27 liter, tillbaka. Den legendariska bilen säljs på auktion.
Nästan 1 000 hästkrafter, sex meters längd och ett vrål som får marken att darra. Det är vad John Dodds “Beast” från 1972 bjuder på. Historien började på 1970-talet när ingenjören Paul Jameson byggde ett chassi för en Rolls-Royce-motor från en stridsvagn. John Dodd som var specialist på automatlådor, tog över projektet och skapade en bil som trotsade allt sunt förnuft.
Det blev en bil längre än en skåpbil och med en motor som kunde välta hela verkstaden om den startades inomhus. Den första versionen stod klar 1972 och fick en Rolls-Royce-grill i fronten. Tre år senare visades bilen upp i Sverige, på Hot Rod Show i mars 1975. Men resan hem blev dramatisk. Strax utanför Örebro började bilen brinna efter ett oljeläckage. Elden slukade den dyrbara karossen och bara chassit överlevde.


För de flesta hade det varit slutet. Men inte för John Dodd. Han byggde upp bilen igen. Ännu större, starkare och mer galen. Den nya versionen fick en Rolls-Royce Merlin V12-motor på 27 liter, samma typ som satt i Spitfire-plan under andra världskriget. Under den oändliga motorhuven mullrade nu 27 000 kubikcentimeter flygplansmotor med ett vridmoment på över 1 000 Nm.
Bilen fick snabbt sitt smeknamn ”The Beast”. Men Rolls-Royce uppskattade inte att deras grill satt på ett hemmabygge och stämde Dodd för varumärkesintrång. Efter att ha förlorat målet bytte han ut märket mot sina egna initialer ”JD” och flyttade till Spanien där han fortsatte köra bilen på vanliga vägar. Trots sin storlek gick ”The Beast” att hantera förvånansvärt lugnt i låg fart. Men när gaspedalen trycktes ner blev den ett rasande monster.

Vissa påstår att den kunde nå över 300 km/h, men ingen har någonsin vågat bekräfta det. Med tiden blev bilen en legend. Den syntes i Top Gear, i brittiska dokumentärer och på bilutställningar över hela Europa. Efter John Dodds död 2022 fick den nytt liv igen, bokstavligen.
Den har nu klätts i metallgrå foliering över den ursprungliga gula lacken, fått en ny interiör i svart Alcantara med vita sömmar och instrument som fortfarande påminner om galenskapen. Varvräknaren stannar vid 4 000 – men hastighetsmätaren går hela vägen till 386 km/h.


Nu säljs ”The Beast” på nytt hos Historics Auctioneers. Under huven sitter fortfarande samma 27-liters flygmotor som en gång bar Spitfire-plan mot himlen – men här får den i stället asfalten att skaka. Utropspriset ligger på runt 98 000 dollar – motsvarande cirka 930 000 kronor.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















