Säljer kungens P1800: ”Hoppas den stannar i Sverige”

Nu ska Anders Löfstedt sälja kung Carl XVI:s första Volvo P1800. Tillsammans med kungen fick han en sista åktur med bilen. 
– Jag hoppas verkligen att bilen får stanna i Sverige, säger han. 

Kungen första Volvo P1800 säljs just nu på bilauktion, något som fått uppmärksamhet i världspressen. När dåvarande kronpris Carl Gustaf tog studenten och fyllde 20 år 1966 fick han bilen i födelsedags- och studentpresent den 30 april. Representanter från Volvo Cars överlämnade en splitterny blå Volvo P1800S. Bilen har stannat i Sverige och haft flera ägare genom åren, bland annat artisten Gösta Linderholm. 

Sedan 2009 ägs den av Anders Löfstedt som nu ska skiljas från den kungliga klenoden med blandade känslor. Med kungen bakom ratten fick han i samband med Kungsrallyt i augusti ta ett avsked av bilen som han sent ska glömma. Färden gick från Kalmar Flygplats över Ölandsbron till Borgholm. 
– Turen med kungen var fantastisk. Kungen är en van bilförare, det spelade ingen roll att bilen var 57 år gammal, han körde den som en självklarhet, som om det var alldeles nyss han gjorde det sist, säger Anders. 

Prins Carl Gustaf behöll Volvon under två år på 1960-talet innan han bytte ut den mot en snabbare P1800 med B20-motor. Volvo P1800 var något av favoritbilen, då kungen även ägde en Volvo P1800 ES. 
– Jag hoppas verkligen att bilen får stanna i Sverige. Optimalt vore om ett bilmuseum som tog bra hand om den köpte den. Och att man skulle få chansen att se den när lusten faller på. Eller om det blev en ägare som på liknande vis kunde hålla bilen till beskådan för allmänheten. Det är ett stycke svensk kunglig industri- och designhistoria är väl värd att hålla vid liv och tillgänglig för allmänheten, säger Anders Löfstedt. 

Vem som helst har dock möjlighet att ropa hem bilen, och svenska klassiker brukar vara högvilt för utländska samlare. Bilen säljs via Bilwebauctions som bedömer värdet till mellan 550 000 och 650 000 kronor även om skicket idag har en bit upp till kunglig nivå.
– Det känns speciellt att sätta sig bakom ratten. Tillsammans med gamla reportage och bilder från 60-talet bildar man sig lätt egna små inre filmer om bilens kungliga historia, säger Anders Löfstedt. 


LÄS MER: