Sågar snabbladdning: ”Som att tanka med sugrör”

Snabbladdning är framtiden som ska göra elbilen lika snabb att fylla som en bensintank. Men för många ägare har verkligheten blivit en besvikelse.
– Det kan jämföras med att fylla bensintanken genom ett sugrör, säger Vegard Møller Johnsen som är redaktionschef på norska motortidningen Broom.


Bakgrunden till hans kritik är tydlig. Kinesiska Xpeng har precis lanserat uppdaterade versioner av modellerna G6 och G9. Med ny design, förbättrad interiör och framför allt laddhastigheter som pressar gränserna. G6 klarar nu upp till 451 kilowatt och toppmodellen G9 hela 525 kilowatt. Det gör dem till några av de snabbast laddande elbilarna som säljs i Europa.

Men samtidigt som ebilarna laddar snabbare än någonsin, hänger elstolparna i Europa inte med menar Brooms redaktionschef Vegard Møller Johnsen:
– Begreppet snabbladdning används fortfarande för laddare som levererar mer än 150 kilowatt. På många nya elbilar kan det numera jämföras med att fylla bensintanken genom ett sugrör. Det är hög tid att se över begreppet.

Ionity har beställt nya megasnabba laddare från Alpitronic.

Problemet är att nästan ingen laddare i Europa kan leverera så mycket ström. De flesta publika stationer stannar vid 300–400 kilowatt och ofta ännu mindre i verklig användning. För förare som köpt de senaste toppmodellerna innebär det att de betalat för snabbhet som inte går att använda. Snabbladdarna hänger inte med i elbilarnas utveckling.

Men förändring är på gång. Det europeiska laddnätverket Ionity som ägs av bland andra BMW, Mercedes, Ford, Volkswagen och Hyundai har beställt nya megasnabba laddare från tillverkaren Alpitronic. De ska kunna leverera upp till 1000 kilowatt, alltså en hel megawatt. Först ska de testas i Europa under 2025, med en initial effekt på 600 kW, skriver Broom.

Tesla förbereder samtidigt sina V4 Superchargers för 800-voltsbilar och upp till 500 kilowatt men än så länge stannar effekten vid 250 kW. Och kinesiska BYD har redan gått ännu längre – i hemlandet finns laddare som levererar 1000 kilowatt och deras senaste modeller kan enligt företaget ladda 40 mils räckvidd på fem minuter.

Men i Europa går det långsamt. Elbilarna rusar in i framtiden, medan laddnätet fortfarande står kvar i det förflutna. Som att försöka tanka framtidens teknik genom ett sugrör, om man ska använda Broom-redaktionschefens egna ord.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt