Saab-fabriken går miste om tillverkning av elbilen

Trollhättan och gamla Saabfabriken ser ut att gå miste om produktionen av elbilen Emily GT. Jihad Mohammed som köpte svenska elbilen Nevs Emily GT uppger att de istället vill satsa på kontraktsproduktion ute i Europa. 
– Om det inte händer ett mirakel och tomten kommer tillbaka på nyårsafton och vi plötsligt äger allt så måste vi ha en plan B, säger Jihad Mohammad, vd för EV Electra. 

Den 1 december kom nyheten att det libanesiska bilföretaget EV Electra köper Nevs elbilsprojekt Emily GT och Pons. Grundaren Jihad Mohammad presenterade offensiva planer på att starta produktion av elbilen Emily GT i Saabs tidigare fabrik i Trollhättan redan nästa år. Men nu ser planerna ut att spricka. Istället kan produktionen flyttas till en europeisk kontraktstillverkare uppger EV Electras huvudägare Jihad Mohammad i en filmad intervju med Erno Reuvekamp på Saab Club Nederland. Jihad Mohammad bekräftar uppgifterna för Carup men hänvisar till intervjun. 

– Låt mig förklara hela planen vi har, jag ska vara ärlig och hoppas att de inte korsfäster mig efteråt. Idag har vi en produkt som behöver ytterligare fem procent utveckling. Frank och Peter Dahl med ingenjörer kommer sakta tillbaka i början av nästa år. De ska göra bilen klar för produktionen, vi tror att det tar några månader. Men det finns ingen fabrik, vi har bara byggnader, säger Jihad Mohammad. 

EV Electra som köpt svenska elbilen Nevs Emily GT planerar nu att producera bilen på annat håll än i Trollhättan.

Se intervjun med Jihad Mohammad här

Saabfabriken har inte byggt bilar på tio år och produktionslinorna och robotar är borta, något som tycks ha tagit Jihad Mohammad på sängen. Att bygga bilar i fabriken redan nästa år är helt enkelt inte möjligt. 
– En annan del är att man behöver en fabrik för att bygga bilar. Som jag sagt förut så finns det ingen fabrik, det är byggnader, det är många byggnader, många showroom, men ingen fabrik. Produktionslinan togs bort och robotarna skrotades. Det är en tom byggnad, om du vill fortsätta Saabs arv måste du ta tillbaka deras byggnader. Det går inte med små byggnader, du behöver vad de ägde 1930, säger Jihad Mohammad. 

Saabs tidigare fabrik ägs i dag av Stenhaga Invest och entreprenören Svante Andersson. Intresset för att hyra lokaler i fabriken har varit stort från många aktörer. 
– Till att börja med så behöver vi ett hem. För ingenjörerna löste jag det utanför cirkeln, en del är ägd av Nevs. Jag erbjöd Svante Andersson att sälja fabriken, men han vägrade. Han vill hyra ut den till mig, jag tror inte på att hyra, jag vill äga den. Det finns 1,6 miljoner kvadratmeter land som Trollhättan äger. Vi kan betala för det, vad de köpte den för och lite till. Men det kommer ta år att få köpa marken och det kommer att ta 18-24 månader att få upp byggnader. 

Elbilen Nevs Emily GT har unika hjulmotorer som ger väghållning i särklass och utrymme för ett extremt stort batteri som ger lång räckvidd. Den utvecklades av gamla Saabingenjörer hos Nevs i Trollhättan.

För att komma igång med tillverkningen under 2024 planerar EV Electra och Jihad Mohammad att istället lägga ut produktionen av Emily GT hos en kontrakstillverkare någon annanstans i Europa. Bilen sägs vara i stort sett fördigutvecklad och kontraktstillverkning skulle kunna korta ledtiderna. Ingenjörsteamet ska däremot jobba från Trollhättan. En av fabrikerna som diskuteras av VDL i Nederländerna som byggt BMW och Mini. Jihad Mohammad stänger dock inte dörren för all framtid.

– Om det inte händer ett mirakel och tomten kommer tillbaka på nyårsafton och vi plötsligt äger allt så måste vi ha en plan B. Ingenjörerna och utvecklingsteamet till Emily GT har vi ett hem till. Vi har Jihad som lovat produktion 2024, men Jihad har inga lokaler. Men vi kan inte producera i Trollhättan 2024. Så vi har börjat jobba med kontraktstillverkning, bland annat i Nederländerna. De välkomnar idéerna, sa de. Det finns 100-tals kontraktsfabriker med färdiga tillverkningslinor, vi pratar med många. Det gör produktionen resonabel och något som går att klara. Jag skulle älska att komma tillbaka till Trollhättan, men vi måste bygga allt rätt, det måste få ta tid. , säger Jihad Mohammad. 

Carup har varit i kontakt med Stenhaga Invest och Svante Andersson som äger majoriteten av Saabs tidigare fabrik som lämnar följande kommentar till den senaste händelseutvecklingen.
– Det är upp till Jihad var han vill lägga sin tillverkning. Vi diskuterar hyresavtal på stora delar av fastigheten med många andra aktörer så om Jihad ska ha möjlighet att bygga bilar i Trollhättan så är min känsla att han behöver vara snabb. Vill han hyra i Trollhättan tittar vi gärna på det, men i övrigt så har jag inga kommentarer, säger Svante Andersson. 
LÄS MER: