Volvo 240 fyller 50 år. En gång i tiden symbol för lysande svensk ingenjörskonst och Saabälskarnas fiende nummer ett. Numera en älskad veteranbil.
Sensommaren 1974 lyfte ett plan från Landvetter mot Borlänge. Ombord sitter gräddan av den svenska motorjournalisteliten som är på väg mot en historisk resa. De ska få provköra den nya Volvo 240. Journalisterna trakteras efter konstens alla regler och har kanske ingen aning om att de är på väg att få vara med när det skrivs historia. Det här skulle bli den mest framgångsrika av alla svenska bilmodeller genom alla tider.
Volvo 240 tillverkades i nästan tre miljoner exemplar och skulle inför omvärldens ögon vara ett lysande exempel på svensk ingenjörskonst när den är som bäst.
– Den har kallats traktor, säkerhetsbil, rallybil, ungdomsbil och nu blir den ännu mer kultbil, sa Gyllenhammar när bilen överlämnats till den sista köparen Lena Smith.
Det var 1993 och efter 19 framgångsrika år lades produktionen av Volvo 240 ner. Bilen som kanske mer än något annat symboliserade det trygga Folkhemssverige. När näringslivet, på Wallenbergs inrådan, prompt skulle åka Saab. Rullade Volvo ut den här skokartongen för vanligt folk.
Men faktum är att medan Wallenbergssfären med sina underhuggare gled runt i sina Saablimousiner i Stockholm, körde svenskt näringslivs folkhemshjälte Ingmar Kamprad en Volvo 245. Ingmar Kamprad hade en egen 245 med pleixglas som bakruta efter han olycksaligt backat in i något. Den här bilen körde han till jobbet på IKEA i Älmhult varje dag och bilen symboliserade arbetaren som kom i tid till jobbet och drog sitt strå till stacken i det stora samhällsbygget.
Faktum är att frågan mellan Volvo och Saab under den här tiden delade landet som höger och vänster. Volvo 240 blev nästan synonymt med det långvariga Socialdemokratiska styret. Men egentligen var Volvo 240 allt annat än tråkig. Bakom det lite fyrkantiga utseendet dolde sig en revolutionerande säkerhetsteknik.
Till skillnad från sina pomadastinna utländska kolleger, hade Volvoingenjörerna inte bläddrat i pinupptidningar för att försöka återskapa några yppiga former. Istället byggde man något som vanliga arbetare tryggt och säkert kunde resa i med sina barn.
För att inte tala om miljötänkandet som var före sin tid. Det nya avgassystemet Lambdasond minskade utsläppen och gjorde den till världens renaste bil. Inte minst i Kalifornien som alltid varit en föregångare när det kommer till miljöfrågor hyllades bilen och Volvo 240 emottog mängder med internationella priser.
Bakom den makalösa skapelsen stod ingenjören Rolf Mellde. Han hade faktiskt varit med i byggandet av Saab 92 och gled skickligt över till motståndarlägret och gav dem deras paradbil för alla framtid. Men för alla de Saab-fanstaster som givit 240 nedlåtande blickar på parkeringar runt om i världen, var den här bilen faktiskt också en firad stjärna på tävlingsbanorna. Med en Volvo 240 vann Thomas Lindström och hans stall den prestigeladdade tävlingen European Touring Car Championship 1985. Nu fyller den 50 år och firas av Volvoälskare över hela världen. I dag är Volvo 240 en populär samlar- och veteranbil, inte minst Turbomodellen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.