Så snabbt kördes däcken slut på Tesla Cybertruck

En Tesla Cybertruck-ägare var tvungen att byta ut sina däck som bara rullat 965 mil. Ägaren till elbilen kallar det “oförlåtligt” trots att han använt bilens ”Beast-läge”.

Teslas senaste modell är Cybertruck som lanserades i slutet av förra året. Elbilen väger över 3000 kg och har sedan sin debut fått enorm uppmärksamhet. Tidigare har den haft problem med vindrutetorkarna och en gaspedal som kunde fastna. Men även däcken kan ställa till med besvär för ägarna. Kanske är det bilens enorma effekt och prestanda som spelar in.

En ägare i gruppen “Cybertruck Owners Club” säger att hans elbil som körts 965 mil är tre månader gammal och måste redan byta ut sina däck. Enligt ägaren har han använt sig av Cybertruckens “Beast-läge” vid några tillfällen, men han har aldrig kört offroad, uppger The Drive.

Tesla Cybertruck.

När personen mätte elbilens däck hade de ett mönsterdjup på 4/32 tum fram och 5/32 tum bak. I Sverige är det lag på att sommardäck måste ha ett djup på minst 1,6 mm, vilket är ungefär lika mycket som 2/32 tum. Enligt däckexperterna Tirerack har nya bilar vanligtvis ett mönsterdjup närmare 10/32 tum eller 11/32 tum.

Med det mönsterdjupet Cybertrucks däck uppmätte anser ägaren att det är farligt köra runt med dem under vintern i ett halt väglag. I sitt inlägg skriver ägaren att felet måste ligga hos tillverkarna eftersom däcken är specialgjorda för Cybertruck och att det är ett “oacceptabelt fel”.

Enligt personen ska han den första oktober ha ett möte med Tesla för att diskutera problemet. I dag kommer alla Cybertrucks antingen med däcken Pirelli Scorpion ATR all-seasons eller Goodyear Wrangler Territory RT all-terrains, skriver The Drive.
(Stora bilden, Foto: Cybertruck Owners Club / Medlem: santoshm)
LÄS MER: