Så ska Volkswagen rädda upp sina mjukvaruproblem. Samarbetet med elbilstillverkaren Rivian fördjupas. 100 datamoduler i de tyska bilarna kan bytas mot sju smarta datorer.
– Vi funderar på att dela moduler och göra inköp tillsammans, säger vd Oliver Blume till Spiegel.
Många pekar ut bilarnas mjukvara som nyckel till framgång. Moderna bilar är mer en rullande dator än en bil. Volkswagen har haft stora problem att hänga med. Trots att 10-tals miljarder investerats i mjukvarubolaget Cariad med 6000 anställda mjukvaruutvecklare blir det mest trassel. Bilar försenas och nyligen var de en pinsam dataläcka hos VW.
Nu ska amerikanska elbilstillverkaren Rivian med vd:n RJ Scaringe rädda Volkswagen. I slutet av förra året startade de ett gemensamt bolag där Volkswagen investerar 5,8 miljarder kronor. Nu ska samarbetet fördjupas ytterligare. 100 små datorer i Volkswagens bilar kan ersättas med sju smarta datamoduler från Rivans arkitektur – så kallad Core Computing. Volkswagens eget projekt har kört fast.
– Volkswagenkoncernen erbjuder stora möjligheter för ett litet varumärke som Rivian, säger Oliver Blume till Spiegel.
Volvo har redan fått igång sin core computer i nya Volvo EX90, med en gråhårig teknikchef som resultat. Besparingarna på inköp för biltillverkare blir på sikt enorma när många halvledare flyttas från 100 små moduler runt om i bilen till centraldatorer och några få moduler. Dessutom kan allt programmeras om på distans. Allt från fönsterhissar till förarassistans styrs från centraldatorerna. Tesla leder utvecklingen och har tillämpat tekniken i åratal.
Enligt Der Spiegel blir den elektriska efterföljaren till Volkswagen Golf den första bilen som får Rivians arkitektur. Dessutom håller Volkswagen på att sätta det återupplivade bilmärket Scout på banan. Redan första dagen ska de ha fått 50 000 förbeställningar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter