Så ska nya laserbussen avslöja dolda vägsprickor

En superbuss som har utrustats med lidarscanner och 360-kamera ska nu rädda de svenska vägarna. VTI kan använda den för att mäta vägytan, översvämningsrisker och ljud för att förbättra hållbar- och säkerheten.
– Det är ett flexibelt mätsystem och gör att möjligheterna är många, säger en av VTI:s forskningsingenjörer Thomas Lundberg.

Under drygt ett år har VTI arbetat med en ny forskningsplattform som ska hjälpa staten att underhålla Sveriges dåliga vägar. Forskningsplattformen erbjuder en mängd olika funktioner och användningsområden, men är främst avsedd för att studera och analysera vägkvalitet, trafikbuller, luftföroreningar och andra omgivningsfaktorer som påverkar trafiksäkerhet och infrastruktur.

Thomas Lundberg är forskningsingenjör på VTI och förklarar vad VTI:s mål med forskningsbilen är.
– Vårt mål är att kunna använda bilen för att utveckla användningsområdena för denna typ av mätning, så att framför allt Trafikverket men även olika städer ska kunna följa upp tillståndet av vägarna på ett bättre sätt och kunna planera olika åtgärder ännu bättre än vad man gör idag, säger han till Nu.se.

Thomas Lundberg är forskningsingenjör på VTI och var med och körde bilen under invigningen. Foto: Matilda Härviden

Bilens avancerade utrustning kan exempelvis registrera allt ifrån millimeterstora sprickor och ojämnheter på flera hundra meter, till att mäta ljud, temperatur och luftföroreningar runt vägytan. Genom att använda sensorer som lidarscanner, GPS-system och en 360-kamera kan dessutom omgivningen runt vägen kartläggas och visualiseras i 3D-modeller, så kallade digitala tvillingar.

Nu.se fick chansen att åka med i forskningsbilen i Linköping tillsammans med Thomas Lundberg under invigningen på måndagen. Framför passagerarsätet står en datorskärm där registreringen av datan kontinuerligt visualiseras samt ett tangentbord för att forskarna ska kunna anteckna resultaten. Det finns dock en brist med bilen. Den kan inte användas i regn.

Vid passagerarsätet finns en datorskärm där registreringen av datan kontinuerligt visualiseras. Där finns även ett tangentbord där forskarna även kan föra anteckningar över resultaten. Foto: Matilda Härviden.

– Vi försöker använda denna bil i så många projekt som möjligt, men det är framför allt i forskningssyfte VTI har den här bilen. Det är ju inte någon rutinuppdrag på det sättet som kanske en privat aktör har, utan i och med att vi är ett forskningsinstitut så är det forskningsfrågor vi gör, säger Thomas Lundberg och fortsätter:

– Bilen kan dock inte köra när det regnar, så det är väl en nackdel med systemet. Den typ av lasermätning vi har är känslig för vilka reflektioner det blir när lasern träffar sitt mål eller sin yta. Och då kan det bli lustiga eller falska reflektioner när det är för mycket regn.

Forskningsplattformen invigdes under måndagen av bostads- och infrastrukturministern Andreas Carlson när han besökte Linköping och VTI.
– VTI:s nya mätbil kommer att ha en viktig del för vägsäkerheten och att anpassa infrastrukturen för de krav som ställs nu idag, både för klimatanpassningsskäl men också för beredskapen inför säkerhetsområdet, säger Andreas Carlson.

Mätningarna forskningsplattformen gör syftar till att förbättra framtidens infrastruktur och trafik genom att öka säkerheten och hållbarheten, med fokus på klimatförändringarna. Och samarbeten med andra forskningsområden kan bli aktuella enligt Thomas Lundberg.

– Det bästa med den här bilen skulle jag säga är att det är ett så pass flexibelt mätsystem, att det är moduluppbyggt så att vi kan ganska enkelt bygga ut systemen där det finns behov. När man tittar på en ny forskningsfråga så kan man även koppla in det som inte finns idag och samköra med våra mätsystem.
LÄS MER: