Ford har problem med att sälja elbilen Mustang Mach-E. Nu står 17 000 nya osålda exemplar av förra årets modell av elbilen i lager runt om hos återförsäljare i USA. För att bli av med bilarna förvandlas de till hyrbilar och lånebilar.
Biljätten Ford har haft minst lika stora utmaningar med sina elbilar som många nya elbilsmärken. I slutet av förra året kom uppgifter om att Ford förlorar 405 000 kronor på varje såld elbil och tvingades dra ner produktionen. Totalt förlorade Ford 14,6 miljarder på elbilar på ett enda kvartal. Nu kommer uppgifter om att det verkar vara tufft att sälja företagets elbilar.
Ford har ännu i släppt årsmodell 2024 av elbilen Mustang Mach-E i USA. Enligt Carsdirect är orsaken att det finns 17 000 osålda exemplar av årsmodell 2023 av elbilen. Bilarna står i lager hos återförsäljare runt om i USA, men det är svårt att hitta köpare.
Nu har Ford hittat en möjlig lösning på problemet. De betalar handlarna 1750 dollar i extra ersättning för varje Mustang Mach-E som de förvandlar till låne- eller hyrbil. Detta enligt brev till återförsäljare som Cars Direct har tagit del av.
– Det ger en möjlighet för icke Model-e-återförsäljare att ha elbilslån tillgängliga för kunder, uppger Ford.
Fotnot: Bilden ovan är från ett tidigare tillfälle.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter