Volvo Cars kommer att uppdatera sina laddhybrider ytterligare en gång. Bilar som V60, S90, XC60, XC90 och S90 ska förnyas för att leva vidare fram till 2030.
– Det finns ett nästa steg du kan göra på exteriörstyling, inredning och även infotainment, säger vice vd Björn Annwall.
Tidigare i veckan avslöjade Carup uppgifter om att Volvo Cars gör en miljardbeställning på en ny generation bensinmotorer från Aurobay. Det handlar om en uppdaterad version av Volvos fyrcylindriga motor VEA Generation 3 som anpassas för laddhybrider. Volvo Cars satsar vidare på förbränningsmotorer och har enligt uppgifter beställt nya bensinmotorer för 1,9 miljarder kronor av Geelys och Renaults motorbolag Aurobay i Skövde.
Under Volvo Carss presskonferens vid kvartalsrapporten bekräftades att märket ska uppgradera sina laddybrider och inte endast satsa på nya elbilar. Trots att alla Volvobilar ska vara elektriska 2030 satsas det nu vidare på laddhybriderna. Enligt Volvo kommer inte alla regioner vara lika snabba med att gå över till el.
– Det är klart att övergången till elbilar sker med olika tidsskalor runt om i världen. Det är en styrka med Volvo – vi har den här balanserade portföljen. Medan vi introducerar EX90 har vi fortfarande XC90. Och jag tror inte att de kommer att kannibalisera varandra på reor så mycket; vi kommer att sälja fler EX90 i norra Europa, men vi kommer att sälja fler XC90 i Östeuropa; mer XC90 i centrala USA, mer EX90 i västra USA, säger Volvo Cars kommersiella chef Björn Annwall enligt Auto Express.
Volvo bekräftar att bilarna kommer att få ytterligare uppgraderingar av exteriören och inredningen, även om designen av bilarna stått sig bra trots att den är 6-8 år gammal, en tidpunkt då många bilmodeller läggs ner.
– Det är klart att XC90 och våra SPA1-bilar har varit mycket framgångsrika; de har en stark, tidlös design. Vi har uppdaterat infotainmenten med Android och så vidare. Men det finns ett nästa steg du kan göra på exteriörstyling, inredning och även infotainment. Det är helt klart något vi satsar på; de är inga stora investeringar och det är något vi mycket väl vet hur man gör, eftersom vi har gjort det i 97 år, säger Björn Annwall.
När det kommer till motorn handlar det om att anpassa tredje generationen av VEA till hybrid, Volvo äger inte längre sitt eget motorbolag, utan köper motorer av Aurobay som numera ägs av Geely och Renault. Tillverkningen av Volvo V60 som under 2023 sålde i marginella 30 000 exemplar flyttas till Gent i Belgien. Volvo V60 Recharge får samtidigt mindre förändringar som gör att räckvidden på el ökar från 88 km till 92 km. Det antyder att Volvo avser att fortsätta med modellen. Volvo V90 lever ett mer osäkert liv, bilen sålde i endast 14 000 exemplar förra året.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter