Så påverkas bensin- och dieselförbud av EU-valet

EU:s beslut att förbjuda nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 har varit en het debatt sedan det klubbades igenom 2022. Efter helgens EU-val finns farhågor om förbudet och annan klimatlagstiftning kan komma att hävas.
– Jag är jätterädd för det, säger Isabella Lövin (MP) till GP. 

I helgens EU-val syntes i Sverige en stark uppgång för Miljöpartiet, som hade ett riktigt succéval. Men i EU som helhet tappade de gröna partierna stort, och partigruppen De Gröna ser ut att minska kraftigt från 72 till 53 mandat. De preliminära valresultaten tyder istället på en uppgång för högerorienterade partier, vilket nu kan sätta press på EU:s gröna lagstiftning och göra att klimatlagstiftning rivs upp.

– Jag är jätterädd för det. Det kommer att behövas mycket för att riva upp det men det finns väldigt starka viljor just nu som gärna vill göra det. Där behöver vi vara energiska och smarta för att se till att det inte händer, säger Miljöpartiets EU-kandidat Isabella Lövin till Göteborgs-Posten.

Tyskands finansminister Christian Lindner är av de starkaste krafterna som vill riva upp förbudet mot att sälja nya bensin- och dieselbilar i EU från 2035.

Det var framför allt i länder med en stark bilindustri, som Tyskland, Italien och Frankrike, som de gröna partierna såg en tydlig nedgång. I Tyskland har flera partier gått till val på att ändra eller ta bort EU:s förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035. Bland annat har Tysklands finansminister Christian Lindner tydligt deklarerat att han vill riva upp förbudet.

– Vi har trotsat motstånd från EU-kommissionens president Ursula von der Leyen och säkerställt att det kommer att finnas ett undantag från förbudet mot förbränningsmotorer år 2035, så länge fordonet drivs med syntetiska bränslen. Vi bör dock gå vidare och satsa på teknologiöppenhet i allmänhet. Syntetiska bränslen och biobränslen är också ett sätt att vara klimatvänliga. Det är inte bara e-mobilitet som är spännande, det finns också alternativ. Marknaden bör bestämma vad som är ekonomiskt och vad konsumenterna önskar, inte politiker och byråkrater, sa Tysklands finansminister och ordförande för det liberala partiet FDP, Christian Lindner innan valet till Augsburger Allgemeine.
https://www.augsburger-allgemeine.de/politik/interview-wir-tun-das-was-fuer-das-land-richtig-ist-id70389486.html

Att lyckas upphäva eller förändra förbränningsmotor-förbudet kan dock bli en utmaning. Trots den stora ökningen av ytterhöger-parlamentariker och tappet för de gröna partierna ser det ut som att det breda mittenblocket kommer att fortsätta behålla en majoritet i EU-parlamentet. Enligt den senaste prognosen kommer den nuvarande majoriteten bestående av de liberalkonservativa EPP, liberala RE och socialdemokratiska S&D partigrupperna att säkra drygt 400 av de totalt 720 mandaten. 

Det som gör bilden mer komplex Inom det stora blocket finns det dock flera interna röster som motsätter sig förbudet mot förbränningsmotorer, inte minst inom det största tyska partiet CDU/CSU, som gick till val på att avskaffa förbudet. Det kan därför bli en utmaning att få igenom nya gröna lagar, men också svårt att riva upp förbränningsmotor-förbudet.
LÄS MER: