Så många nya elbilsägare bor i villa – laddar billigt

En ny undersökning från Volkswagen visar att 8 av 10 elbilsägare bor i villa. De gör 72 procent av sin laddning hemma – fyra gånger billigare än den som tvingas till publik snabbladdning.
– Resultaten bekräftar att en stor del av elbilsägarna bor i eget hus och att dessa i första hand laddar hemma med egen laddbox, chef Volkswagen Sverige.

Carup berättade nyligen att ungefär hälften av Sverige befolkning är utestängda från att ladda sin elbil hemma. Att ladda elbilen på publika laddstationer blir fyra gånger så dyrt att ladda vid en villa. I många bostadsområden med lägenheter går det mindre än en laddstation per 100 hushåll. Om motsvarande prisskillnad gällde bensin skulle den kosta 66 kronor litern.

Nu visar en ny undersökning från Volkswagen att 79 procent av alla nyblivna elbilsägare bor i ett eget hus och kan ladda hemma med en egen smart laddbox. Hela 50 procent av Volkswagens elbilsanvändare som bor i villa har ett elavtal med timvis mätning, vilket gör att de kan ladda till ett lågt elpris nattetid. Enligt de svarande sker cirka 72 procent av laddningen hemma vid bostaden och 13 procent på arbetsplatsen.

De flesta elbilsägare upplever inte laddköer som något stort problem när de behöver ladda vid publika snabbladdare. Något som görs vid 15 procent av laddningen. 58 procent av de svarande att de fungerar bra, medan endast 8 procent är missnöjda. Färre än 5 procent upplever att köer är vanligt.

Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

– Resultaten bekräftar att en stor del av elbilsägarna bor i eget hus och att dessa i första hand laddar hemma med egen laddbox. Den stora andelen elbilsförare med timprisavtal är en ny trend. För elbilsägare innebär det en möjlighet att fylla batteriet till mycket lågt elpris nattetid, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

De som bor i lägenhet är hänvisade till snabbladdare som är fyra gånger så dyra som hemmaladdning. För de som bor i villa är det ett litet problem eftersom de ofta kan åka långt med fullt batteri som de hemmaladdat.
– Vi ska i sammanhanget också komma ihåg att elbilarnas allt längre räckvidd gör att behovet av att ladda utmed vägarna minskar. Det är idag inte omöjligt att att ta sig från exempelvis Stockholm till populära skidorter i svenska fjällen på ett fulladdat batteri. Dessutom gör förvärmningen av batteriet att laddtiden vid snabbladdningsstationerna sjunker. Denna funktion är standard i alla våra elbilar som säljs idag, säger Sten Forsberg.

Om undersökningen

Volkswagen genomförde undersökningen under januari 2025 med svar från drygt 2 000 personer som under 2024 köpt en eldriven Volkswagen personbil.
LÄS MER: