Så här jobbar polisens detektiver med fartkamerornas bilder. Det behövs inte mycket fortkörning för att kameran ska blixtra. Varje fotografi gås igenom manuellt av specialutredare – men det finns omständigheter som gör att du inte kan tas fast.
– Jag märker att det finns ett stort allmänintresse hur vi hanterar bilderna från fartkamerorna, säger polischefen Lis-Marie Svonni.
Hon är chef över Avdelningen för Automatisk Trafiksäkerhetskontroll (ATK) i Kiruna. Det är dit som alla bilder på fortkörare hamnar.
– Om du kör sex kilometer eller mer för fort så tas det en bild och den hamnar här hos oss på ATK. Det tas omkring 400 000 bilder om året och av dem går det inte att använda omkring 20 procent, men vi utreder alla bilder, säger Lis-Marie Svonni.
Kvar har polisen lite över 300 000 bilder att bearbeta på ett år. Det blir ungefär 800 bilder om dagen för utredarna på ATK att bearbeta.
– Bilderna bearbetas manuellt av personalen här, det är både utredare och förundersökningsledare, säger Lis Marie Svonni.
De erfarna utredarna går igenom varje bild manuellt.
– Man tittar på bilderna som kan redigeras vid behov, man kan bland annat öka ljusstyrkan för att det ska synas bättre. Sedan jämför vi med olika register, först vem som äger bilen, säger Lis-Marie Svonni.
ATK-avdelningen har samma rutiner för alla bilder.
– Vi maskerar alltid passagerarsätet, även om det inte sitter någon där. För det är bara föraren som är intressant för utredningen. Man jämför bilden med pass och körkortsregister, säger Lis Marie Svonni.
Det händer att föraren på bilden inte stämmer överens med registren.
– Då skickar vi en förfrågan till fordonsägaren om vem som har kört bilen, säger Lis Marie Svonni.
Men om det finns överensstämmelse, då kommer det obehaglig post hem till fartdåren.
– Man får en underrättelse med bild och vad som hänt. Men där finns också information om hur man bestrider uppgifterna, säger Lis Marie Svonni.
Många erkänner sitt misstag och betalar böterna. Men ibland händer det också att någon förnekar hastighetsöverträdelserna.
– Det händer då och då, det kan vara vi som gjort fel också och missuppfattat någon bild, då kan man förneka, säger Lis Marie Svonni.
Även om bilden är bra och föraren syns tydligt, finns det bilder som inte kan utredas.
– Vi kan bara utreda fordon med registreringsskylt i fronten och bilar som kommer från Norden, om det är utomnordiska fordon kan vi inte utreda dem, säger Lis Marie Svonnie.
Enligt en gammal skröna är det bara att fälla ner solskyddet, och då klarar man sig undan böter.
– Om det finns en fordonsdetalj i vägen så blir det problem. Vi måste kunna se hela föraren, säger Lis-Marie Svonni.
Den nya fartkameran Argus 4 är på väg att sättas upp längs Sveriges vägar. Det kommer att göra utredningsgruppens arbete lättare och fler svenskar kommer att bötfällas.
– Nu kommer Trafikverket att sätta upp nya kameror och då kommer vi att få bilder med bättre kvalitet, säger Lis-Marie Svonni.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.