Så lite extra räckvidd ger infällda handtag

Infällda handtag ger elbilar längre räckvidd. Men nu avslöjar Volkswagen hur lite den ifrågasatta tekniken ger.
– Vi föredrar andra lösningar, säger Waldemar Maister, från Volkswagen. 

En av de senaste modetrenderna inom bilvärlden är att flera tillverkare har börjat använda infällda dörrhandtag för att minska luftmotståndet och därmed öka elbilarnas räckvidd. Nu avslöjar experter från Volkswagen exakt hur stor skillnaden faktiskt är.

En journalist från tidningen AD fick besöka experterna vid Volkswagens vindtunnel i Wolfsburg, Tyskland. Där fick de ta del av massor av information om hur Volkswagen tänker kring aerodynamiken kring sina elbilar och de avslöjade även varför företaget aldrig kommer använda sig av infällda handtag.
– Det tar upp plats i dörren, vilket gör den tjockare. Och nettovinsten med minskat luftmotstånd är som mest några hundra meter längre räckvidd. Vi kommer inte att kämpa för det, säger Waldemar Maister som är forskningsledare vid Volkswagens vindtunnel, till AD

Tesla Model S startade en stark trend med infällbara dörrhandtag. Men i realiteten ger gimmicken väldigt lite räckvidd.
Volkswagen har valt att inte använda sig av infällda dörrhandtag.

De infällda handtagen som bland annat Tesla använder sig av ger alltså bara några hundra meter extra räckvidd till elbilar, enligt experterna hos Volkswagen. Tidigare har infällda handtag även kritiserats ur ett säkerhetsperspektiv. Förra året gick tyska ADAC ut med en tydlig varning om mekanismen.
– De fashionabla dörrhandtagen kan orsaka svårigheter räddningspersonal i händelse av en olycka. I princip kan problemet uppstå i alla fordon som har sådana handtag installerade, skrev ADAC.

När Volkswagen utför ändringar på sina elbilar som ska gynna aerodynamiken är det viktigt enligt specialisterna att ändringen aldrig får bli för dyr att genomföra. Enligt experterna står aerodynamiken för 42 procent av en elbils energiförbrukning. Det som påverkar mest är karossens form, men när man designar en kaross måste man även tänka på att den ska tilltala köpare och inte bara optimera aerodynamiken.
– Faktum är att köpare överväldigande har föredragit SUV:ar de senaste åren. Naturligtvis är vi i vår bransch inte nöjda med det. En låg nos är bäst, så SUV:en med sin höga nos är faktiskt en dålig trend, säger Maister. 

Vid Volkswagens vindtunnel i Wolfsburg tog man fram formen på ID.7.

Volkswagen utförde en stor renovering av sin vindtunnel i Wolfsburg 2020. Den första modellen som utvecklades med hjälp av den uppgraderingen är bästsäljaren Volkswagen ID.7.
– Vi ville uppnå en räckvidd på 700 kilometer med den här bilen för första gången. Vi lyckades tack vare dess lägsta luftmotståndskoefficient på 0,23. Under optimala förhållanden kan den köra 709 kilometer på en enda batteriladdning. Och det är vi ganska stolta över, avslutar Waldemar Maister.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt