Så lite CO2 släpper Polestars nya batteri ut

Nya Polestar 4 blir märkets klimatvänligaste elbil hittills. Batteriet står för 36-40 procent av CO2-utsläppen på totalt 21,4 ton CO2e vid tillverkningen i Kina.

Polestar 4 är snart på väg till Europa efter att tillverkningen startat nu i november i Kina. Polestar uppger nu att bilen har det lägsta klimatavtrycket av deras två modeller hittills. 

Polestar 4 tillverkas i Geely Holdings SEA-fabrik i Hangzhou Bay i Kina. Fabriken kombinerar grön el från vattenkraft med solel från solcellspaneler på taket av anläggningen. En högre användning av aluminium med lågt koldioxidavtryck från smältverk som använder vattenkraftsel, bidrar till att minska klimatpåverkan ytterligare.

Long Range-versionen som kommer till Sverige släpper ut 21,4 ton CO2e. Aluminium står för 23–24 procent av koldioxidavtrycket, medan stål och järn utgör 20 procent, och batterimoduler står för den största andelen av koldioxidavtrycket från materialproduktion och raffinering med 36–40 procent.

– För att stödja vårt netto noll-mål har vi satt upp koldioxidbudgetar för alla våra modeller. Under hela produktutvecklingen av Polestar 4 har dess koldioxidbudget påverkat allt från materialval till fabrikens energikällor. Att redovisa livscykelanalysen gör det möjligt för oss att visa att vi kan sträva mot netto noll – ett ton CO2e åt gången, säger Fredrika Klarén, Head of Sustainability på Polestar.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester