Många har varit oroliga för att elbilar ska fastna med tomt batteri i snökaoset de senaste dagarna. Men en elbil klarar längre tid i kö än vad många tror – gå länge batteriet är laddat.
Flera drabbade av snö- och kökaoset på E22 i Skåne berättar att de klarat sig utmärkt i sina elbilar. Det är knappast något som förvånar den som är van att köra elbil. Men hur länge klarar egentligen en elbil att hålla igång värmen i en bilkö? Den ungerska tidningen Villanyautósok har testat hur mycket en Tesla Model 3 och en Kia Niro drar för att hålla värmen i bilen vid 21 grader med och utan värmepump i nio minusgrader.
Det visar sig att elbilarna som hade värmepump klarade sig betydligt bättre, de var 25-40 procent mer energieffektiva för uppvärmningen. Längst klarade sig en Kia Niro med värmepump, den kan vara igång hela 38 timmar med fullt laddat batteri, enligt Auto Motor Sport. En Tesla Model 3 får tomt batteri efter att ha haft värmen igång 29 timmar om batteriet. Siffrorna visar samtidigt att det är viktigt att inte köra bilen med alltför lite energi kvar i batteriet i händelse av en nödsituation.
Teslas bilar har dessutom ett sleep mode, där värmen kan vara igång utan att övriga system i bilen är i drift. Hur mycket detta system drog testades dock inte så vitt vi vet.
Så mycket drar elbilar med och utan värmepump
Modell | Energiåtgång, kW |
Kia e-Niro utan värmepump | 2,4 |
Kia e-Niro med värmepump | 1,4 |
Tesla Model 3 utan värmepump | 3,4 |
Tesla Model 3 med värmepump | 2,0 |
Så länge kan värmen och bilen vara igång
Modell | Kan vara igång |
Kia Niro EV | 46 timmar |
Tesla Model 3 och Y | 29 timmar |
Tesla Model 3 och Y Long Range | 38 timmar |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter