Många har varit oroliga för att elbilar ska fastna med tomt batteri i när olika snökaos brutit ut. Men en elbil klarar längre tid i kö än vad många tror. Men det gäller att batteriet är laddat från början.
Vid flera olika snöoväder har det uttryckts stor oro för att värmen ska förbruka batteriet i bilkön. Nu är det ett år sedan det stora snöovädret där bilar satt fast på E22 i ett dygn. Men hur länge klarar egentligen en elbil att hålla igång värmen i en bilkö? Den ungerska tidningen Villanyautósok testade hur länge elbilarna Tesla Model 3 och en Kia Niro kan hålla igång värmen med och utan värmepump i nio minusgrader.
Det visar sig att elbilarna som hade värmepump klarade sig betydligt bättre, de var 25-40 procent mer energieffektiva för uppvärmningen. Längst klarade sig en Kia Niro med värmepump, den kan vara igång hela 38 timmar med fullt laddat batteri och en temperatur inne i bilen på 21 grader.
En Tesla Model 3 får tomt batteri efter att ha haft värmen igång 29 timmar om batteriet är fullt laddat. Siffrorna visar samtidigt att det är viktigt att inte köra bilen med alltför lite energi kvar i batteriet i händelse av en nödsituation. Har du 10 procent batteri kvar och en nödsituation bryter ut kan det gå fort.
Teslas bilar har ett sleep mode, där värmen kan vara igång utan att övriga system i bilen är i drift. Hur mycket detta system drog testades dock inte.
Så mycket drar elbilar med och utan värmepump
Modell | Energiåtgång, kW |
Kia e-Niro utan värmepump | 2,4 |
Kia e-Niro med värmepump | 1,4 |
Tesla Model 3 utan värmepump | 3,4 |
Tesla Model 3 med värmepump | 2,0 |
Så länge kan värmen och bilen vara igång
Modell | Kan vara igång |
Kia Niro EV | 46 timmar |
Tesla Model 3 och Y | 29 timmar |
Tesla Model 3 och Y Long Range | 38 timmar |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter