Batteriet är hjärtat i elbilen. Skulle du dock få problem med batteriet kan det kosta mer än hela elbilen – men då kan garantin rädda dig. Det här gäller för Sveriges 20 vanligaste elbilsmärken.
När du köper en elbil är batteriet ofta den dyraste komponenten. Därför är garantin på batteriet en viktig del att kolla upp innan köpet. Garantierna skiljer sig mellan olika tillverkare, men de flesta biltillverkare erbjuder i dag runt åtta år, ofta med ett tak på 160 000 kilometer. Det finns dock små skillnader som kan vara viktiga.
Tesla, till exempel, har olika garantier beroende på modell. Bakhjulsdrivna Model 3 och Model Y har 160 000 km, medan t.ex. S och X har garanti upp till 192 000 km. Garantin omfattar både materialfel och att batteriet behåller en viss kapacitet under perioden. På samma sätt garanterar de flesta andra märken, som Volkswagen, Volvo, BMW, Audi och Mercedes-Benz, att batteriet inte tappar mer än omkring 30 procent av sin kapacitet under garantiperioden.
Garanti på batterier till elbilar
Märke | Batterigaranti |
---|---|
Tesla | 8 år / 160–192 000 km. Täcker batteri- och kapacitetsnivå. |
Volkswagen | 8 år / 160 000 km. Garanti minst 70 % kapacitet. |
Volvo | 8 år / 160 000 km. Material- och tillverkningsfel samt minst 70 % kapacitet. |
Kia | 7 år / 150 000 km. Täcker hela bilen, minst 70 % kapacitet. |
BMW | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kvarvarande kapacitet. |
Polestar | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet. |
Renault | 8 år / 160 000 km. Minst 66-70 % kapacitet. |
Audi | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet. |
Skoda | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet. |
MG | 7 år / 150 000 km. Täcker hela bilen, gäller auktoriserad verkstad. |
Nissan | 8 år / 160 000 km. Skydd mot kapacitetsminskning (ca 9/12 staplar). |
Mercedes-Benz | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitetsgaranti. |
Peugeot | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet. |
Hyundai | 8 år / 160 000 km. Täcker SoH och kapacitet. |
Cupra | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet, tillverkningsfel täcks. |
Ford | 8 år / 160 000 km. Gäller högvoltsbatterier i el- och hybridbilar. |
BYD | 8 år / 200 000 km. SoH minst 70 % vid periodens slut. |
Toyota | 8 år / 160 000 km. Kan förlängas till 10 år / 1 000 000 km vid service. |
MINI | 8 år / 160 000 km. |
Opel | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet. |
Porsche | 8 år / 160 000 km. Material- och tillverkningsfel täcks. |
Citroën | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet. |
Maxus | 8 år / 160–200 000 km beroende på modell. |
Zeekr | 8 år / 160 000 km. |
Mazda | 8 år / 160 000 km. Minst 70 % kapacitet. |
Det är viktigt att läsa villkoren noggrant. Garantin täcker ofta inte alla typer av skador och gäller bara under vissa förutsättningar. Till exempel om bilen servas hos auktoriserad verkstad eller om batteriet inte har utsatts för missbruk. För dig som köper elbil betyder det att man bör kolla vad som faktiskt gäller för just den modell man är intresserad av eftersom ett nytt batteri kan kosta tiotusentals kronor.
Om du köper en begagnad elbil följer oftast batterigaranti med, men det finns några saker att tänka på. Garantin gäller fortfarande under den återstående perioden och upp till det återstående kilometerantalet som anges i originalavtalet, men den kan vara knuten till den första ägaren eller kräva att bilen servats hos auktoriserad verkstad för att vara giltig.

Det är därför viktigt att kontrollera garantivillkoren noggrant innan köpet, så att du vet exakt vad som täcks och hur länge garantin gäller för just den bilen. På så sätt undviker du överraskningar om batteriet skulle börja tappa kapacitet tidigare än väntat.
I praktiken har de flesta elbilar på marknaden liknande garantivillkor: åtta år och minst 70 procent kvarvarande kapacitet. Men små skillnader i kilometergräns, täckning och villkor kan göra stor skillnad i längden.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.