Snart 100 år efter sin födelse är bilgeniet John D Lorean lika aktuell som någonsin. Nu är hans dotter på väg att släppa flera nya DeLorean-modeller, samtidigt som ett konkurrerande DeLorean-märke lanserar elbilar.
Historien om John Zachary DeLorean och hans sportbil har det mesta. John DeLorean kunde blivit sin tids Elon Musk med en rostfri bil, supermodeller och jetsetliv – men en kokainskandal kom emellan.
Sportbilen DeLorean har blivit odödlig både genom sin design i rostfritt stål och genom den centrala rollen som tidsmaskin i ”Tillbaka till Framtiden”-filmerna. Och nu är bilmärket mer aktuellt än någonsin genom att John DeLoreans dotter Catherine släpper två nya bilmodeller under familjenamnet. Den första bilen var från början en flopp men har i dag nått kultstatus och är ett hett samlarobjekt. Den dramatiska historien runt bilens uppkomst och upphovsman fortsätter att fascinera.
Men vi backar bandet och tar den smått otroliga historien från början. John Zachary DeLorean föddes under knappa förhållanden i bilstaden Detroit i Michigan 1925. Pappan kom från Rumänien och arbetade på Fords bilfabrik och mamman var från Ungern och hankade sig fram med olika småjobb. Föräldrarna skilde sig 1943 efter att pappa Zachary visat våldsamma tendenser.
John DeLorean visade sig vara en otroligt begåvad student. Han kom in på en teknisk gymnasieskola tack vare sina betyg. Fortsatta toppresultat gjorde att han fick stipendium till Tekniska Universitetet i Detroit. Efter att ha varit inkallad i andra världskriget tog han examen och började arbeta med att sälja livförsäkringar. På bara tio månader sålde han försäkringar för åtta miljoner kronor, men tyckte jobbet var tråkigt.
John DeLorean började på Chryslers utvecklingsavdelning men stannade bara ett år och gick vidare till Packard där han på kort tid förbättrade tekniken för företagets automatlådor. Snabbt blev han utvecklingschef för det krisande Packard, men efter fyra år blev han headhuntad av General Motors. DeLoreans första jobb blev att assistera chefsingenjören på Pontiac.
Hans första riktigt stora framgång inom bilindustrin blev den nya modellen Pontiac GTO som kuppades fram och anses vara den första muskelbilen. DeLorean hittade på tillvalspaketet GTO som gjorde den trötta bilen Tempest rekordstark. Genom att kalla det extra utrustning krävdes inget beslut från GM:s ledning. Ingen trodde på DeLoreans idé, men bilen sålde rekordbra och ett helt nytt segment var fött: Muskelbilen.
Hans nästa innovation blev bilmodellen Pontiac Firebird som blev en stor succé och levde vidare ändå in på 2000-talet. Firebird kom som 1967 års modell och var ett svar på Fords succébil Mustang. Det följdes upp med att förnya Pontiac Grand Prix, vilket ledde till tredubblad försäljning.
1969 gifte John DeLorean om sig med 20-åriga fotomodellen Kelly Harmon. Bara några år senare skilde han sig och gifte om sig med supermodllen Cristina Ferrare, vid tidpunkten 23 år gammal. DeLorean hade nu blivit en av de stora stjärnorna på GM och 1969 blev han märkeschef för Chevrolet. Han höll en betydligt högre profil än GM:s övriga toppdirektörer.
Chevrolet hade rekordförsäljning under 1970-talets början under DeLoreans ledning. 1972 utsågs DeLorean till positionen som vicepresident för hela bil- och lastbilsdivisionen inom General Motors. Han tycktes vara predestinerad till att ta över som koncernchef för hela företaget. Men till slut blev hans frispråkighet, kritik mot högsta ledningen och extroverta livsstil för mycket för GM.
I april 1973 lämnade han företaget efter en kontrovers med högsta ledningen. Det är oklart om han sa upp sig frivilligt eller fick sparken. Några månader senare gifte sig John DeLorean med den 26 år yngre supermodellen Cristina Ferrare. Strax innan bröllopet hade han tillsammans med 15 andra affärsmän köpt New York Yankees.
Nu var tiden inne för att John DeLorean skulle få förverkliga sitt livs bildröm. Han startade DeLorean Motor Company och den första prototypen visades i mitten av 1970-talet. Designen togs fram av italienske stjärndesignern Giorgetto Giugiaro och bilen hade måsvingedörrar och en kaross i rostfritt stål. DeLoreans idé var att tillverka en superbil som var överkomlig att köpa.
DeLorean var en genial säljare och lyckades övertyga 158 bilåterförsäljare att investera 200 miljoner kronor i bilföretaget. Andra investerare gick in med 800 miljoner. Och till slut fick han 600 miljoner i statsbidrag för att bygga en bilfabrik utanför Belfast på Nordirland.
Men när bilen efter många om och men kom i produktion 1981 hade den en trött Volvomotor monterad baktill. Chassit var utvecklad av Lotus, men motorn hade bara 130 hästkrafter och prestandan var långt ifrån sportbilsmässiga. Bilen fick ett ljummet mottagande av både pressen och bilköparna. Priset var för högt jämfört med andra sportbilar som gick snabbare. Inte ens den fräcka futuristiska designen hjälpte.
Snart var krisen ett faktum för DeLorean. I februari 1982 fanns ett lager med 3500 osålda bilar av de totalt 7000 som hade tillverkats. Företaget hade 1,5 miljarder i skulder. John DeLorean kämpade allt mer desperat för att försöka rädda sitt bilföretag som förklarats i konkurs. Den 19 oktober 1982 greps John DeLorean av FBI på LA Sheraton Plaza. Enligt FBI och åklagaren skulle han köpa 100 kg kokain.
Efter en 63 dagar lång rättegång frikändes John DeLorean i augusti 1984. Rätten ansåg att FBI hade försökt sätta dit honom i en fälla med utplacerade bevis. John DeLoreans liv var ändå slaget i spillror och han tvingades senare sälja sin egendom till Donald Trump. Han avled 2005.
Mellan konkursen och DeLoreans gripande hann fabriken producera ytterligare 2000 bilar. Totalt blev det bara 8975 exemplar. De flesta finns kvar än i dag, då karossen är i princip oförstörbar. John DeLorean dramatiska liv blev till slut film. ”Framing John DeLorean” släpptes 2019 och Alec Baldwin spelar huvudrollen som DeLorean. Filmen är gjord som en dokumentär, där många viktiga scener i historien har dramatiserats och återskapats. Och snart rullar nya bilar med märket DeLorean på vägarna, märkligt nog från två olika tillverkare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter