Nya BMW M5 har fått hård kritik för att vara tung och klumpig. Nu har bilen ställts mot konkurrenterna Audi RS6 Avant och Mercedes-AMG GT 63 S. Utgången i dragracet kommer förvåna många.
Nya BMW M5 väger in på 2435 kg. Den höga vikten hos laddhybriden har fått många BMW-entusiaster och bilexperter att knorra. Vikten är runt 500 kg högre än på den förra modellen. Den har fått kritik för att inte vara lika körglad som konkurrenter som Audi RS6 Avant som väger in på 2075 kg. Orsaken till den höga vikten är elmotorn och batteriet till laddhybriden.
BMW har försökt kompensera bilens massa med att ge den 727 hästkrafter, adaptiva dämpare och bakhjulsstyrning. Men hår står den sig egentligen mot sina lättare konkurrenter? Youtube-kanalen Carwow har svaret. Åtminstone när det gäller körning rakt fram.
De ställde nya BMW M5 mot ärkerivalen Audi RS6 Avant och utmanaren Mercedes-AMG GT 63 S som dock inte här helt ny. Audin kommer med 630 hästkrafter medan Mercedes-AMG stoltserar med 639 hästkrafter.
Trots att BMW:n har betydligt mer hästkrafter borde nästan 400 kg extra vikt göra dragracet till en svår match. Mercedes-AMG väger 2135 kg.
– Idén med detta är att se om en hybrid faktiskt kan vara snabbare än traditionella förbränningsmotorbilar som Audi är och som den gamla versionen av AMG GT, säger Mat Watson.
Hur det slutar kan du se i filmen här ovan.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter