Vägsalt boven bakom punkteringar i vinter

Däckbranschen slår larm om att byggbranschen orsakar mängder av punkteringar. Men det finns även en okänd risk för punkteringar på vintern som blir allt vanligare.
– Det är vägsaltet som är boven, säger Linus Agelo på Örby Gummi utanför Stockholm.

Antalet punkteringar skjuter i höjden och däckbranschen har hittat den skyldige, något Carup berättade om häromdagen. Byggföretagens transporter ligger bakom de flesta punkteringar och nu vill man att de tar bättre hand om sitt skrot.
– Byggföretagen måste ta bättre hand om sina transporter, sa Lasse Dahlqvist, expert på Däckbranschens informationsråd till Carup.se.

Nu får han medhåll från kollegor runt om i landet. Många av däckverkstäderna vittnar om att Lasse Dahlqvist har rätt i sin kritik.
– Man kan tycka att folk borde hålla bättre koll på skruvar, spik och annat, så att de inte ligger på vägarna. Det är den vanligaste anledningen till att folk kommer hit med punkteringar, säger Linus Agelo.

Men byggbranschen vill inte riktigt ta till sig kritiken. De hävdar också att frågan är ny för dem.
– Vi har inte stött på frågan tidigare, men generellt är det förstås viktigt att hantera allt material på ett varsamt sätt, säger Håkan Lind på Byggföretagarna.

På Örby Gummi vill man inte lägga hela ansvaret på byggföretagen. Vanliga bilister ska också tänka på var man kör.
– Många som har varit på återvinningsstationen råkar köra över spik och annat vasst, det kan också ge punkteringar, säger Linus Agelo.

Men på vintern så är det inte längre spikar och skruvar som är huvudorsaken till alla punkteringar. Det har däckverkstäderna upptäckt och det är dessutom ett svårlöst problem. Det blir allt vanligare med saltpunktering.
– Då är det ofta saltet på vägarna som gör att lacken på fälgarna läcker ner till däcket och/eller ventilen, det gör många punkteringar, säger Linus Agelo.

Det bästa skyddet mot saltpunktering är att tvätta bilen regelbundet och spola av hjulen noggrant. Många bilister drömmer kanske om punkteringsfria däck. Och även om det låter som science fiction, så finns de.
– Det finns däck till vissa anläggningsfordon som har inbyggd tätningsvätska. Det här är fordon som används på byggarbetsplatser. När man drar ut spiken eller skruven så frigörs vätskan som täpper till hålet när den får kontakt med syre, säger Dennis Alexis, däckexpert på Scandinavian Tire & Rim Organization.

I många bilar finns det reparationsvätska om du drabbas av punktering. Men det har också en baksida.
– Tätningsvätska i däcket gör också att det blir komplicerat att reparera, så alla har för och nackdelar, säger Dennis Alexis.

För den som vill kosta på sig lite dyrare däck så finns det ett alternativ som gör att du slipper ringa till bärgaren.
– Det finns också EMT-däck, de är förstärkta i sidan så att du kan köra i ungefär 70 kilometer i timmen till närmaste verkstad, men dessa däck är också väldigt dyra, därför säljs det inte så många, säger Dennis Alexis.
LÄS MER: