Vägsalt boven bakom punkteringar i vinter

Däckbranschen slår larm om att byggbranschen orsakar mängder av punkteringar. Men det finns även en okänd risk för punkteringar på vintern som blir allt vanligare.
– Det är vägsaltet som är boven, säger Linus Agelo på Örby Gummi utanför Stockholm.

Antalet punkteringar skjuter i höjden och däckbranschen har hittat den skyldige, något Carup berättade om häromdagen. Byggföretagens transporter ligger bakom de flesta punkteringar och nu vill man att de tar bättre hand om sitt skrot.
– Byggföretagen måste ta bättre hand om sina transporter, sa Lasse Dahlqvist, expert på Däckbranschens informationsråd till Carup.se.

Nu får han medhåll från kollegor runt om i landet. Många av däckverkstäderna vittnar om att Lasse Dahlqvist har rätt i sin kritik.
– Man kan tycka att folk borde hålla bättre koll på skruvar, spik och annat, så att de inte ligger på vägarna. Det är den vanligaste anledningen till att folk kommer hit med punkteringar, säger Linus Agelo.

Men byggbranschen vill inte riktigt ta till sig kritiken. De hävdar också att frågan är ny för dem.
– Vi har inte stött på frågan tidigare, men generellt är det förstås viktigt att hantera allt material på ett varsamt sätt, säger Håkan Lind på Byggföretagarna.

På Örby Gummi vill man inte lägga hela ansvaret på byggföretagen. Vanliga bilister ska också tänka på var man kör.
– Många som har varit på återvinningsstationen råkar köra över spik och annat vasst, det kan också ge punkteringar, säger Linus Agelo.

Men på vintern så är det inte längre spikar och skruvar som är huvudorsaken till alla punkteringar. Det har däckverkstäderna upptäckt och det är dessutom ett svårlöst problem. Det blir allt vanligare med saltpunktering.
– Då är det ofta saltet på vägarna som gör att lacken på fälgarna läcker ner till däcket och/eller ventilen, det gör många punkteringar, säger Linus Agelo.

Det bästa skyddet mot saltpunktering är att tvätta bilen regelbundet och spola av hjulen noggrant. Många bilister drömmer kanske om punkteringsfria däck. Och även om det låter som science fiction, så finns de.
– Det finns däck till vissa anläggningsfordon som har inbyggd tätningsvätska. Det här är fordon som används på byggarbetsplatser. När man drar ut spiken eller skruven så frigörs vätskan som täpper till hålet när den får kontakt med syre, säger Dennis Alexis, däckexpert på Scandinavian Tire & Rim Organization.

I många bilar finns det reparationsvätska om du drabbas av punktering. Men det har också en baksida.
– Tätningsvätska i däcket gör också att det blir komplicerat att reparera, så alla har för och nackdelar, säger Dennis Alexis.

För den som vill kosta på sig lite dyrare däck så finns det ett alternativ som gör att du slipper ringa till bärgaren.
– Det finns också EMT-däck, de är förstärkta i sidan så att du kan köra i ungefär 70 kilometer i timmen till närmaste verkstad, men dessa däck är också väldigt dyra, därför säljs det inte så många, säger Dennis Alexis.
LÄS MER:

Senaste nytt

Regelbrottet 100 000-tals gör på motorväg

Många förare har inte koll på trafikreglerna över hur de ska placera sin bil på motorväg. Det orsakar oreda och irritation på motorvägar med flera filer.
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, säger Jeanette Jedbäck HIndenburg, rektor på trafiklärarutbildningen.

Hon är en av Sveriges främsta experter på säkerhet i trafiken. Ofta anlitad i tv och radio, samt rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm, gör det Jeanette Jedbäck Hindenburg till en betydande auktoritet inom allt som har med trafiken att göra. 
– Enligt trafikförordningen sjunde paragrafen ska man alltid lägga sig längst till höger om man inte ska svänga, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men det finns ett undantag, som också ställer till det en hel del för bilisterna.
– Det är en lag som kom för några år sedan, om det är 70 kilometer i timmen eller lägre i hastighetsbegränsning på en väg, då gäller inte den här regeln, då kan man ligga kvar i vänsterfil, eftersom varje körfältsbyte innebär komplikationer, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Om det är 70 km/h eller lägre är det tillåtet att ligga kvar i de vänstra körfälten. Men enligt Jeanette Jedbäck Hindenburg har många bilister svårt att veta vilken hastighet som gäller. Bild: Wikipedia

Problemet är att bilisterna inte alltid vet vilken hastighet som gäller. Själv skulle Jeanette Jedbäck Hindenburg vilja se att regeln gjordes om.
– Jag hade inte utformat regeln på det viset eftersom det skapar oordning i trafiken, säger hon.

Ett av de stora bekymren är att många inte tittar på vägskyltarna och därför har dålig kunskap om vad som gäller där de kör.
– Många människor har inte koll på vilken hastighet som gäller, man följer bara trafikrytmen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Mittfilskörning sker överallt i Sverige. Men det är främst i storstäderna som det blir ett stort problem. Många ligger i mittfilen fast det är tomt i högerfilen. 
– Människor på landet är bättre på det här. Men det beror på att vi i Stockholm har så många vägar med flera filer. I till exempel Kungen Kurva finns det en avfart till vänster och då säger folk att de lägger sig i mitten för att kunna svänga av. Men det är mindre än en procent av alla avfarter som sker till vänster, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Men om hastigheten är över 70 kilometer i timmen är reglerna solklara.
– Vänsterfilerna är till för omkörning och utryckningsfordon, efter en omkörning ska man tillbaka in i högerfilen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

100 000-tals bilister kör i mittfilen på Sveriges motorvägar. Trafiksäkerhetsexperten förklarar varför det är förbjudet.

Under sommaren blir problemet med mittfilskörning ännu mer tydligt.
– När det är semestrar och det kommer mycket trafik på E4 och E18, då märks det att folk blir irriterade om man inte lägger sig till höger, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men staten ser inte lika allvarligt på det här fenomenet. Visserligen kan man få böter av mittfilskörning, men det är ingen betydande summa. 
– Tyvärr är det högre böter att köra om på insidan, det ger 1000 kronor, medan mittfilskörning bara ger 500, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon ser en tendens till att trafiksituationen blir allt sämre i landet. Enligt henne finns det en avgörande anledning till detta. 
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, eller så kör man upp som privatister och tar efter föräldrarnas brister, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

I sitt dagliga arbete stöter hon ofta på bilister som håller sig i mittfilen.
– Om man kommer med en övningsbil och ska göra en omkörning. Och det då finns en bil i mittfilen, då måste man göra fyra körfältsbyten för att klara omkörningen och det blir komplicerat, inte minst för en osäker elev, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Fenomenet verkar mer utbrett i Sverige än många andra länder. 
– Vi svenskar håller oss gärna lite neutrala, därför lägger vi oss i mitten och slipper ta ställning, avslutar Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Så här säger Trafikförordningen

7 §   Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Källa: Trafikförordningen
LÄS MER:

92-åring fast i fartkamera – därför ber han om nåd

Den 92-årige fattigpensionären från Örnsköldsvik hade kört prickfritt i 50 år. Men efter att tekniken svikit honom fastnade han i en fartkamera och till rätten vädjade han om förståelse.
– Jag har under 50 års tid bakom ratten aldrig åsamkat försäkringsbolag och myndigheter besvär, skriver den 92-årige mannen.

En 92-årig man från Örnsköldsvik fastnade i en fartkamera efter att ha kört 66 kilometer i timmen på en sträcka med hastighetsbegränsning till 60. Det innebar att hans prickfria körhistorik nu var förstörd efter 50 år.
– Jag har under 50 års tid bakom ratten aldrig åsamkat försäkringsbolag och myndigheter besvär och kostnader från några försyndelser, skrev mannen i sitt brev till tingsrätten.

Det var under den första färden med hans nyinköpta bil som det gick lite för fort, rapporterar Örnsköldsvik Allehanda. Den äldre mannen erkänner att det var han som körde och att färden verkligen ägt rum. Men han menar att hastighetsöverträdelser kan inträffa även utan uppsåt, särskilt när tekniken inte gör sitt jobb. Fartbegränsaren i bilen reagerade nämligen inte på att hastigheten sänktes till 60 kilometer i timmen just där på E4:an söder om centrala Örnsköldsvik.

I sitt brev uttrycker mannen att han godtar den rättsliga hanteringen, att den förefaller korrekt och professionellt utförd. Men han vädjar om förståelse. Han beskriver sig som en fattig pensionär och ber respektfullt om nåd.
– Möjligen kan jag hoppas att tillsatt åklagare vill bedöma säkert helt riktiga empiriska värden med empatiska glasögon i beaktande av brottets karaktär och dimension, skriver han.

Tingsrätten valde dock att avslå den äldre mannens vädjan om nåd. Att han aldrig tidigare brutit mot lagen ansågs inte vara skäl nog att slippa undan att ha kört 6 km/h för fort. Överträdelsen kostar honom nu 1 500 kronor i böter.

LÄS MER:

Misstagen – förstör dina sommardäck i onödan

Svenska bilister blir allt sämre på att sköta sina däck. Misstagen förstör dina dyra sommardäck – helt i onödan.
– Gör du detta sparar det enormt på däcken, säger experten Lasse Dahlqvist. 

Allt fler bilägare struntar i att kolla lufttrycket. Det märks inte minst hos däckverkstäderna. Där ser man att slitaget blir allt större. Däckverkstäder uppger för Carup att fyra av fem inte kollar lufttrycket mellan däckskiftena. Genom att kontrollera däcken undviker du att de förstörs i förtid i onödan. 

– Först och främst ska man kontrollera lufttrycket minst en gång i månaden. Jag vet att det är många som missar detta, men det går snabbt och gör att du sparar på däcken och det är besparing för plånboken, säger däckexperten Lasse Dahlqvist. 

Många glömmer att göra regelbundna kontroller av sina däck, här är tipsen som kan spara 1000-lapper genom att däcken räcker längre.

Enligt en undersökning från Continental struntar 8 av 10 bilister i att göra regelbundna kontroller av däcken. Punkteringar blir allt vanligare. Därför är det en bra idé att kolla så att du inte har skador, spik eller skruvar i däcken. Lasse Dahlqvist råder dig att regelbundet hålla ett öga på däcken. Precis som ögonen är själens spegel, är de bilens dito. Dolda fel kan visa sig på mönstret. 
– Du ska också hålla utkik efter ojämnt slitage på däcken. Om det till exempel sliter mer på insidan.

Ungefär hälften av svenskarna lämnar in sin bil vid hjulskifte. Det är vanligt att man också beställer en balansering. Men experten varnar för detta, man ska inte ta balanseringen som ett kvitto på att allt är som det ska.
– Många blandar ihop balansering och hjulinställningar. Men det är inte alls samma sak, balanseringen är bara till för att bilen inte ska skaka.

Lasse Dahlqvist har arbetat med däck i hela sitt liv. Han vet om att de flesta bilägare inte ägnar en tanke på hjulinställningar. Nu hoppas han att fler ska göra det och på så sätt få ett bättre och mer ekonomiskt bilägande. 
– När det kommer till hjulinställningarna sparar det enormt på däcken om det är rätt gjort. Med dåliga hjulinställningar känner du av det på dåliga vägar eller vid gropar och spår i vägen. 

För en bra verkstad går det snabbt att ordna hjulinställningarna. Men många undrar då hur ofta man ska göra detta?
– Jag skulle rekommendera alla att göra en hjulinställning efter 3000 mil. Detsamma gäller om du har kört ner i ett potthål eller mot en kant, då kan man vara säker på att inställningarna har ändrats och det är dags att göra en ny.

Däckbranschen har tillsammans med Trafikverket undersökt hur många svenskar som kör runt med vinterdäck på sommaren. Det visade sig att i södra Sverige så är det upp till var femte bilist på vissa ställen som struntar i att skifta. 
– Kör på rätt däck, använd vinterdäck när det är tid för dem och sommardäck på sommaren. Det har både med säkerhet och komfort att göra. Även om de saluför så kallade “Året runt däck”, så finns det inga däck som är hundraprocentiga i alla väderlekar.

När ska jag byta däck?
– Lagen säger att du kan köra på däcken ner till 1,6 millimeter. Medan många tillverkaren rekommenderar byte redan vid tre millimeter. Det är också en miljöfråga att man använder däcken tills de är slut. Men då ska man också vara beredd på att det inte går att köra i 110 knyck när det regnar. 

Expertens tips:

Kolla lufttrycket varje månad.
Håll uppsikt på mönsterdjupet. 
Gör en hjulinställning för bästa säkerhet och komfort. 
Om du kör ner i potthål eller mot en kant, gör en ny hjulinställning.
Kör på rätt däck, använd sådana som är anpassade efter säsongen.
Skifta däck – och kör rätt

LÄS MER:

Dödsstöten för Northvolt – nu säljs biljardbordet

Nu säljs allt ut från Northvolts lokaler. Nu kan du buda hem batterijättens biljardbord och barstolar.
– Försäljningen måste gå snabbt, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu till SVT.

I dag är han i Skellefteå för att försöka hitta en ny ägare till Northvolts konkursade batterifabrik. Tidigare har Mikael Kubu berättar i intervjuer att man har intressenter. Däremot inga från Kina som det har spekulerats kring.
– Det finns två eller tre seriösa spekulanter, har Mikael Kubu tidigare sagt.

Samtidigt har hans företag Ackordscentralen lagt ut alla inventarier från anläggningen i Västerås på ett auktionsbolag. Budi heter sajten som nu är fylld av grejer från Northvolts stängda kontor. Bland annat kan du ropa hem Northvolts biljardbord, komplett med bollar och köer.
– Hur visste ni att det var Northvolt? Vi brukar inte gå ut med namnen på företagen som saker kommer ifrån. Men ok, det är ju heller ingenting hemligt, säger Stefan Baronowsky, grundare av Budi.

Såväl skrivbord som saccosäckar från Northvolt går under klubban.
Det relativt spartanska vilodrummet ska också klubbas bort.

Här finns mängder med saker. Bland annat skrivbord och kontorsmaterial. Dessutom specialdesignade möbler, soffor. Det som lockat flest budgivare är ett mycket fint biljardbord. Skrivborden är det som verkar mest svårsålda. Det finns några spekulanter från nystartade företag och de som befinner sig i expansionsfas. Men det är inget långskott att auktionen inte kommer att betala det konkursade företagets enorma skuldberg. 

Det är väldigt mycket som ska säljas. Budis lägger hela tiden upp nya saker. Samtidigt är det bråttom att få försäljningen avklarad. Konkursförvaltaren Mikael Kubu har hela tiden varit tydlig med att hela processen behöver gå snabbt.
– Ja, det har ju varit väldigt många tjänstemän. Så det finns väldigt mycket skrivbord. Det finns över 700 kontorsplatser som ska säljas totalt under maj månad. Och sedan finns ju över hundra LED-skärmar som suttit uppe överallt. Det finns en stor LED-vägg, en sådan där som man har på rockkonserter. Sedan kommer mycket konferensutrustning. De hade ju över hundra konferensrum, säger Stefan Boronowsky.

Tidigare har Budis konkurrent PS Auctions sålt stora mängder av inventarier från fabriken i Skellefteå. Samma anläggning som nu konkursförvaltaren kämpar för att rädda genom en ny ägare och investerare.
LÄS MER: