Kias nya elbil EV3 lyfts fram som ett kap. Den har blivit en av Sveriges mest sålda till privatpersoner. Den som väljer rätt erbjudande kan du spara upp till 71 000 kronor.
Kia EV3 har på kort tid blivit en populär elbil i Sverige sedan den lanserades förra året och har också blivit årets bil i världen. Bara i år har över 3200 stycken registrerats i landet. Den kompakta crossovern EV3 lockar både med design, bra räckvidd och ett till synes attraktivt leasingerbjudande just nu. Men frågan är om det verkligen är ett bra erbjudande och om det inte är smartare att gå för versionen med kortare räckvidd.
Just nu erbjuds elbilen på privatleasing för 4 995 kronor i månaden med serviceavtal och 1 000 mil per år inkluderat. Det är ett kampanjpris som gäller fram till 31 augusti. Men leasingavgiften är rörlig och kan alltså ändras under perioden. Dessutom ingår serviceavtal under leasingperioden.
Vill du istället köpa bilen kostar samma Long Range-version 473 000 kronor. Med en kontantinsats på 30 procent (141 900 kronor) återstår ett billån på 331 100 kronor. Kia erbjuder en ränta på 6,45 procent, vilket ger en räntekostnad på omkring 1 510 kronor i månaden. Efter ränteavdrag på 30 procent landar den verkliga räntekostnaden på cirka 1 057 kronor i månaden. Totalt betalar du då runt 38 000 kronor i ränta under tre år.
Bilen väntas tappa ungefär 45 procent i värde enligt Kias egen beräkning, vilket motsvarar ett värdetapp på 213 000 kronor. Sammanlagt kostar det alltså omkring 251 000 kronor att köpa och äga bilen i tre år – jämfört med 179 820 kronor om du leasar den. Det är en skillnad på drygt 71 000 kronor, även om du som köpare har en bil kvar som då kan vara värd runt 260 000 kronor. Men då gäller det förstås att lånet inte har högre restskuld.

För dig som inte behöver den längre räckvidden på 605 kilometer erbjuder Kia även en standardversion av EV3. Den kostar 386 000 kronor att köpa och har enligt WLTP en räckvidd på 436 kilometer. Det är nästan 90 000 kronor billigare än Long Range-versionen. Den kan vara ett klokare val för många privatförare som kör mestadels i vardagen och sällan ger sig ut på längre resor.
Long Range-versionen blir ett dyrare alternativ oavsett om du väljer att leasa eller köpa. Prislappen närmar sig en halv miljon och även med leasingavtalet är den sammanlagda kostnaden nästan 200 000 kronor. Standardversionen erbjuder lägre inköpspris och fortfarande godkänd räckvidd jämfört med andra elbilar. Kort och gott så får du betala cirka 90 000 kronor mer för en bil med 16 mil längre räckvidd, där måste du avgöra hur värt det är.
Många handlare marknadsför leasingpriset på Kia EV3 Long Range som en “superkampanj”. Men samtidigt går det just nu att privatleasa både Volvo EX40 och den större Skoda Enyaq till nästan samma månadskostnad. Båda bilarna är större och har en räckvidd som är nästan i samma klass.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.