Så hittades Bullitts två försvunna Mustanger

I många år var de båda Mustangerna som användes i filmen ”Bullitt” spårlöst försvunna. Båda bilarna var lackerade i färgen Highland Green och av modellen GT 390. Inom loppet av ett år hittades båda filmbilarna på mirakulöst.

Enligt legenden användes två Ford Mustanger i den mytomspunna biljaktsfilmen ”Bullitt” med Steve McQueen i huvudrollen. Båda bilarna var modifierade av Hollywoods hovleverantör Max Balchowsky och lackerade i Highland Green och med speciella Cragar-fälgar. Bilarna hade 390-V8:or och chassit var uppgraderat för att klara hoppen på San Franciscos backiga gator. 

Den ena Mustangen såldes efter filmen till en anställd på Warner Brothers som hette Robert Ross. Passande nog sålde han den till en pensionerad polis som hette Frank Marranca och sedan vidare till en ägare som i många var okänd. Den andra Mustangen troddes under alla år ha varit så skadad efter de hårda biljakterna att den skrotades direkt.

Men det visade sig vara fel, bilen med chassinummer 8R02S125558 såldes på något sätt vidare efter filmen. Bilen hade några speciella kännetecken förutom chassinumret. Stötfångartornen och chassit var förstärkta och det fanns hål i innerskärmarna av belysningstekniska skäl. 

Lustigt nog avslöjades den försvunna Bullitt-Mustangen tack vare en annan filmbil. En man vid namn Hugo Sanchez köpte Mustang-vraket från en bilskrot med syftet att bygga om den till en kopia av Eleanor-Mustang från filmen ”Gone in 60 Seconds”. Priset för Bullitts Mustang, tillsammans med en annan gammal Mustang var 5000 dollar. Ralph Garcia Jr som ägde en karosseriverkstad skulle bygga om bilen. Men när hans partner googlade chassinumret gjordes upptäckten. Detta var inte vilken Mustang som helst, det var Bullitts Mustang. Bilen hade funnits på halvön Baja California Sur i 25-30 år utan att någon anat dess bakgrund. 

Bilen visades upp hos en lokal Ford-återförsäljare för att skapa uppmärksamhet, och under de kommande månad började stora delar av karossen bytas ut på det rostiga vraket. Många avrådde dem från att helrenovera bilen, men de lyssnade inte på det örat. Så småningom togs bilen till USA där den skapade stor uppmärksamhet.  Den har bland annat visats upp på San Franciscos gator och ägs gemensamt av Hugo Sanchez och Ralph Garcia Jr. 

Den andra filmbilen, med chassinummer 8R02S125558, blev betydligt mindre skadad i filmen. Men icke desto mindre försvann den efter några år och var spårlöst borta när den mexikanska Mustangen blev känd för världen. 

Ett av de sista spåren efter bilen var en annons i den amerikanska biltidningen Road & Track 1974. På den tiden var filmbilarna inte speciellt heta, och inte många brydde sig om att Bullitts Mustang var till salu. En som gillade bilen och dess filmhistorik var Bob Kiernan i Nashville. Han slog till och köpte den för 3500 dollar.  En som dock visste vart den tagit vägen var Steve McQueen som skickade ett brev till Bob Kiernan och försökte köpa bilen 1977, men det var förgäves.

Familjen började använda Bullitts Mustang som daglig vardagsbil och mamman i familjen som var lärare körde den varje dag till skolan. En dag 1980 gick kopplingen sönder och då ställdes den undan i en lada, ett år innan sonen Sean föddes. När Sean Kiernan växte upp försökte han laga bilen tillsammans med sin far, men det kom inte längre än att motorn plockades isär. Samtidigt började ryktena om bilen att surra, men familjen bestämde sig för att hålla bilens bakgrund hemlig. 

– Det konstiga som hände är att bilen bara stod i garaget alla dessa år, som en projektbil gör, och internet föddes medan hon bara satt där. Inte förrän 1999 var det någon avsikt att hålla det låst och hemligt. Min far och jag ville alltid avslöja det på rätt sätt för att slå ner alla rykten, har familjens son Sean Kiernan berättat. 

Bob Kiernan blev sjuk och avled 2014 innan Mustangen hann komma ut på vägen igen, den stod fortfarande parkerad i garaget och ingen utanför familjen visste om bilens unika bakgrund. Sonen Sean Kiernan bestämde sig till slut för att avslöja bilen. Efter kontakter med Ford bestämdes att Sean Kiernan skulle hemlighålla bilen i något år tills Ford släppte en tredje Bullittsbil till filmens 50-årsjubileum. Allt gjordes i största hemlighet och överraskningen var total vid Detroits bilsalong i januari 2018. De fick se till att Kiernan tog en försäkring på bilen, för den ytterst värdefulla Mustangen var tidigare helt oförsäkrad. 

Den 14 januari 2018 kördes bilen upp på scenen med mullrande V8 på bilmässan i Detroit. En luggsliten Highland Green-färgad Mustang gjorde sensation. Sean Kiernan fick posera med bilen bredvid Molly McQueen, Steve McQueens barnbarn. Sean Kiernan tog tjänstledigt från sitt jobb som billackssäljare under 2018 och turnerade med bilen på bilutställningar i hela USA. 

Till slut blev lockelsen för stor att sälja Bullitts Mustang och i januari 2020 bjöds den ut på Mecums auktion i Kissimmee i Florida. Uppmärksamheten var enorm när bilen rullades in i auktionsringen. Budgivarna slogs om bilen, och till slut klubbades Mustangen i väg för 3,74 miljoner dollar inklusive inropsavgift. Idag motsvarar summan nästan 40 miljoner kronor.  Det var den dyraste Mustangen som någonsin sålts på auktion. 

Vem som köpte bilen är en väl förborgad hemlighet. Kanske kommer den att spela viktig roll när Steven Spielberg nu spelar in en  modern version av ”Bullitt”? Eller så uppfyllde Steve McQueens familj till slut hans önskan om att få tillbaka bilen? Den enda person som känner till den nye ägaren är Frank Mecum som äger auktionsfirman Mecum.
LÄS MER: