Nytt batteri till Volvos nya elbil EX90 går loss på 550 000 kronor. Men Volvo erbjuder begagnade batterier till ett lägre pris i Sverige – men i Finland är det ännu inte möjligt.
– Om batteriet skadas får det inte skickas eftersom transporten kan vara osäker, säger Mia Pelttari Volvos informationschef i Finland.
Var tredje såld Volvo i Finland är elektrisk. Men samtidigt brottas bilmärket med ett problem som hotar att skrämma bort kunderna. Priserna på ersättningsbatterier är skyhöga. Nya Volvo EX90 kostar omkring en miljon kronor. Skulle batteriet gå sönder och garantin inte täcker skadan åker bilägaren eller försäkringsbolaget på en saftig käftsmäll. Priset för ett nytt batteri till EX90 i Finland ligger på 50 223 euro, 550 000 kronor, uppger tidningen Ilta Sanomat.
Anledningen är att Volvo i Finland inte har samma service till sina bilägare som i Sverige. Här finns ett batteriskadecenter dit bilägare kan skicka sina batterier. Där repareras de för en betydligt rimligare kostnad.
– Om ett batteri är skadat så får det inte skickas till Sverige eftersom transporten skulle vara osäker. Så istället måste batteriet bytas ut till ett helt nytt, säger Mia Pelttari.

I Sverige har Volvo ett batteriskadecenter som gör att bilägare och försäkringsbolag kan byta ut skadade batterier mot renoverade batterier. Det gör att ett begagnat renoverat batteri till EX90 kan köpas för 9100 euro, ungefär 100 000 kronor. I Finland arbetar man nu med att försöka ta fram samma koncept som i Sverige. Men det går inte över en natt. För att bygga upp ett skadecenter krävs personal och det tar tid.
– Den svenska modellen gör det möjligt att byta ut batteriet till ett nytt som är lika bra. En dag ska vi ha samma system här, säger Lasse Ahlstedt, vd för Volvo i Finland till Ilta Sanomat.
Det är inte bara batteriet till EX90 som är dyrt att ersätta. Priserna på batterier till Volvos andra helelektriska modeller EX30 och EX40 är också höga i Finland. Till Volvo EX30 kostar ett nytt batteri 182 000 kronor, ett begagnat batteri ligger på omkring 100 000 kronor. Till EX40 går ett nytt batteri loss på 195 000 kronor, ersättningsbatteri kostar, enligt Ilta Sanomat, omkring hälften.

Volvo i Finland lovar nu sina kunder att man arbetar på att hitta lösningar i framtiden i hopp om att inte skrämma bort kunder. Ett battericenter ska öppnas så kunderna slipper byta till helt nya batterier med hög prislapp.
Som tur är är det sällsynt att batteriet till en elbil går sönder, dessutom finns det garanti. Men vid en olyckshändelse där batteriet skadats blir det dyrbart för försäkringsbolag eller bilägare.
– Om en EX90-ägare får problem med batteriet finns det en batterigaranti på 8 år och 16000 mil så det kostar inget, uppger Magnus Holst, informationschef för Volvo Cars i Sverige.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.