Att serva elbilen är nästan lika dyrt som att serva en fossilbil. I alla fall om du kör en Volkswagen ID.4. Tvåårsservicen på min ID.4 var nästan lika dyr som hos en dieseldriven Volkswagen Tiguan – trots att varken byte av 5,5 liter motorolja eller luftfilter behövs!
Nyligen var det dags för den första servicen för den Volkswagen ID.4 jag brukar som förmånsbil i företaget som driver Carup. Tidigare har jag bland annat kört två Tesla Model Y, där har servicen varit frivillig. Volkswagen ID.4 har däremot strikta servicekrav, bilen ska servas vartannat år.
Jag hade hoppats på en riktigt billig service, eftersom en elbil varken behöver motorolja, luftfilter eller några andra förbrukningsdelar som är förknippade med en förbränningsmotor. Jag blev därför något förvånad när jag fick specifikationen för servicekostnaden.
Att serva elbilen Volkswagen ID.4 gick loss på 6350 kronor inklusive moms, enligt de uppgifter jag fick från Volkswagen i Kista. Det enda som har bytts på bilen är ett kupéfilter och bromsvätska. I övrigt stannar verkstadens insats vid kontroll av en mängd punkter, bland annat tutan, lyse, vindrutetorkare och bromsbelägg.
Jämfört med vad en tvåårsservice kostar på en motsvarande dieseldriven, fyrhjulsdriven Volkswagen Tiguan måste notan sägas vara riktigt saftigt. Tvåårsservicen på en fyrhjulsdriven Tiguan kostar 7850 kronor. Men då ingår 5,5 liter motorolja, luftfilter miljöavgift för den gamla motoroljan, specialolja till Haldexkopplingen och en del annat. Skulle vi jämföra den bakhjulsdrivna ID.4 med en framhjulsdriven Tiguan blir skillnaden ännu mindre.
Tidigare hade Volkswagen Tiguan krav på årlig inspektion, men det kravet är numera borttaget. Däremot kan dieselbilsägaren få serva bilen oftare än vartannat år om hen kör riktigt långt, på elbilen finns ingen milbegränsning.
LÄS MER: Så dyrt är det att laga batteriet i en Volkswagen ID.4
– ID.-bilarna har andra serviceintervall jämfört med till exempel en Tiguan. De servas vartannat år medan Tiguan ofta har ett tätare intervall. Det som också skiljer är att serviceintervallet på en ID.4 enbart är tidsberoende till skillnad mot en Tiguan som har ett flexibelt intervall som räknas ut individuellt för varje bil. Där påverkar även körsträckan. Det gör att Tiguanen också kan få flera serviceintervall under en tvåårsperiod. Därför blir det svårt att jämföra servicekostnaderna för en specifik service med en Tiguan då omfattningen av service vid de olika servicetillfällena varierar, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk till Carup.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter