Volvo ändrar utseendet på skärmarna i sin nya elbil. Gör debut för första gången i nya Volvo EX60 om en månad. Inspirerat av gamla Volvo 850 kombi.
Volvo Cars gör en stor ändring av identiteten i sina bilar. Nu byter de ut teckensnittet som används i deras bilar. De visar upp ändringen i en ny film på youtube. Istället för de bokstäver som används i dag kommer de byta till ett helt nytt teckensnitt som specialdesignats för Volvo Cars, uppger Deezen.
De nya bokstäverna har tagits fram för att öka säkerheten och läsbarheten i skärmarna på bilarna. Det nya teckensnittet heter Volvo Centum och ska vara lättare att läsa än tidigare.
– Volvo Centum designades med säkerhet i åtanke – genom att göra komplexitet enkel, lätt att förstå vid en blick, minska visuell röran och stödja en mer intuitiv körupplevelse, säger Matthew Hall, kreativ chef för UX, Matthew Hall till Dezeen.


Nya utseendet i skärmarna kommer först till elbilen Volvo EX60 som premiärvisas den 21 januari. Volvo Centrum har tagits fram av designbyrån Dalton Maag. De har inspirerats av flera klassiska Volvobilar, bland annat Volvo 850. Bland annat ska baklyktorna från 850 finnas gömda i bokstäverna.
– Volvos designarv gav rik inspiration för att forma bokstavsformerna, från de vertikala baklyktorna och diagonalen på trepunktsbältet till varumärkets bestående känsla för proportioner och hållbarhet, säger Matthew Hall.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















