De vill revolutionera 12-voltsbatteriet för bilar. Släpper nytt batteri som blir billigare och sägs hålla 10 gånger längre än blybatterier. Dessutom ska batteriet överleva utan underhållsladdning.
Till skillnad från batterier i elbilar ha 12-voltsbatteriet som sitter i alla bilar utvecklats väldigt lite. I mer än 70 år har bilar använt blybatterier till startbatteriet. De används även i elbilar, även om Tesla ersatt dem med små litiumjonbatterier. Nackdelarna med blysyrabatterier är många. De är tunga och håller ofta bara några år. Om de blir kraftigt urladdade kan de skadas. Prestandan försämras kraftigt när det blir kallt. Medan de flesta andra saker i moderna bilar utvecklats snabbt fortsätter 12-voltsbatteriet att vara en urmodig relik från det förgångna.
Nu vill ett amerikanskt företag revolutionera de gamla bilbatterierna. Unigrid har tagit fram ett nytt 12-voltsbatteri som de påstår har 10 gånger längre livstid än blybatteriet, tål kyla och kan kan laddas ur helt utan att skadas. Frågan är bara hur seriöst företaget är, deras releasebild som syns ovan är hämtad från en bildbyrå och de har helt enkelt klistrat på sin logotyp på ett bilbatteri på bilden, troligen med hjälp av AI.

Det nya batteriet bygger på en helt annan kemi än blysyra och använder NaCrO₂ natriumjonceller. De använder vanligt salt som sin viktigaste beståndsdel. Fördelen framför litiumjonbatterier sägs vara också att brandrisken är mindre och att batteriet inte kan orsaka termisk rusning.
– NCO-natriumjon som finns tillgänglig idag slår blysyra i nästan alla mätvärden som är relevanta för SLI-applikationer, inklusive totalkostnad, säger Darren HS Tan, VD och medgrundare av Unigrid.
Ska man tro Unigrids ingenjörer är fördelarna stora jämfört med blybatteriet du har i din bil. Det ska kunna laddas och laddas ur mer än 5000 gånger både i varmt och kallt klimat, vilket är 10 gånger mer än ett blysyra-batteri. Om du behöver ställa av bilen gör det inget om batteriet laddas ur helt, det kommer inte att skadas. Därmed behöver du inte underhållsladdar bilen. Dessutom är prestandan bättre, det har dubbelt så hög startström vid sträng kyla som ett traditionellt 12-voltsbatteri.

Redan nu är det möjligt att ersätta blybatteriet med ett litiumjonbatteri, men de är betydligt dyrare och kan kräva ett separat BMS, ett styrsystem. Det nya batteriet ska till och med vara billigare än blybatterier. De ska dessutom vara rakt utbytbara mot de batterier som finns i bilar i dag. Unigrid uppger att de redan börjat marknadsföra det nya batteriet mot biltillverkare och distributörer.
Även i Kina händer det saker med natriumjonbatterier som startbatteri. CATL har visat upp ett 24-voltsbatteri för lastbilar. Men Unigrid blir först med bilbatterier med den nya kemin. Om batteriet är så bra som de påstår har det potential att revolutionera batterimarknaden som omsätter 500 miljarder kronor per år globalt.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















