En helt ny elbil för priset av en begagnad låter nästan för bra för att vara sant. Men just nu kan du köpa en utgående modell till ett rekordlågt pris. Men hur bra är elbilen egentligen jämfört med konkurrenterna?
Helt nya elbilar för under 300 000 kronor är sällsynt. Men just nu går det att köpa helt fabriksnya Nissan Leaf från 2024 med 39 kWh-batteri för endast 249 900 kronor. För en bil som bara för något år sedan hade ett ordinarie listpris på 479 500 kronor. Det är alltså nästan 230 000 kronor mindre än det ordinarie priset.
Den utgående modellen av Nissan Leaf är en kompakt och framhjulsdriven elbil men det är räckvidden som kan skrämma bort intressenter. Idag är det många elbilar som kommer upp i minst 30 mil i räckvidd men räckvidden för Leaf ligger på 270–285 km. Batteriet laddas från 20 till 80 procent på cirka 60 minuter med en 50 kW DC-snabbladdare, vilket också är långsamt jämfört med många konkurrenter. Men elbilen kommer ändå någorlunda välutrustad med bland annat Apple CarPlay och keyless. Men hur står sig Leaf mot konkurrenterna?

För 297 500 kan du köpa en Citroën e-C3 som är en betydligt modernare konstruktion. Den är dock mindre och trängre än Nissan Leaf. Den har cirka fem mil längre räckvidd och en snålare förbrukning per 100 km. Med en DC 100 kW-laddare tar snabbladdningen från 10 till 80 procent bara 32 minuter vilket är hälften så snabbt som Nissan Leaf.

Ett annat alternativ i samma prisklass är stadsbilen Hyundai Inster. Den klarar 327 km på en laddning och snabbladdas från 10–80 procent på cirka 30 minuter med en DC 120 kW-laddare. Förbrukningen ligger på 14,3 kWh/100 km och bilen erbjuder modern teknik och säkerhetssystem. Dessutom är det årsmodell 2025 som du får för strax under 300 000 kronor.

En jämförelse visar tydligt skillnaderna. Tabellen gör det enkelt att se förhållandet mellan pris och räckvidd. Leaf är billigast per krona och ett prisvärt val om man vill ha en helt ny elbil under 250 000 kronor. Men om du vill kunna köra lite längre sträckor utan och vill ha snabbare snabbladdning är e-C3 eller Inster mer praktiska alternativ.
Bilmodell | Pris (ca) | Räckvidd WLTP | Batteri (kWh) | Förbrukning (kWh/100 km) | Snabbladdning 10–80 % | Pris per mil räckvidd |
---|---|---|---|---|---|---|
Nissan Leaf 2024 39 kWh | 249 900 kr | 270 km | 39 | 16,6–17,1 | DC 50 kW, 20–80 % på ca 60 min | 9 260 kr |
Citroën e-C3 | 297 500 kr | 320 km | 44 | 13,8 | DC 100 kW, 10–80 % på 32 min | 9 297 kr |
Hyundai Inster 2025 | 299 900 kr | 327 km | 42 | 14,3 | DC 120 kW, 10–80 % på ca 30 min | 9 171 kr |
Leaf är ändå ett starkt budgetval för den som vill köpa en billig elbil som för bara ett år sedan kostade det dubbla. Och när räknar på hur mycket man betalar per mil för räckvidden så är Leaf faktiskt inte billigast. Utan det är Inster som ger flest mil för pengarna, även om det bara skiljer sig 130 kronor mellan alla tre modeller.
Så det kan ändå vara värt att kika på Citroën e-C3 och Hyundai Inster trots prisskillnaden på cirka 50 000 kronor. De ger dels minst fem mil längre räckvidd men de har också en snålare förbrukning. Det gör att driftkostnaderna är billigare. Å andra sidan är det inte varje dag det dyker upp en helt ny femsitsig elbil för 249 900 kronor så det går inte att blunda för att det är ett vasst erbjudande.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.