Teslas anseende bland svenska folket rasar till bottennivå. De har nu nästan lika dåligt rykte som Temu och Shein.
– Teslas situation är extremt intressant ur perspektivet att mäta och hantera anseende, säger Alexander Widén, Senior Advisor på Reputation and Trust Analytics.
Nu mätning av svenska folkets syn på olika företag avslöjar historiskt ras för Tesla. Reputation&Trust har genomfört en mätning hos över 4000 svenskar. Tesla är nu ett av Sveriges minst ansedda företag enligt studien. I Sverige är de trea från botten. Bara Temu och Shein har sämre rykte hos svenska folket.
– Teslas situation är extremt intressant ur perspektivet att mäta och hantera anseende. Den visar tydligt att inget varumärke lever enbart på marknadsföring, utan anseende påverkas av faktorer som organisationsstruktur, ledning och ägande, säger Alexander Widén.
Raset för Teslas anseende började i Sverige där det började sjunka för två år sedan. Sedan har det spridit sig till Norge, Danmark och Finland, visar undersökningen. Även i Finland och Danmark är de på bottennivå. I Norge säljer Tesla rekordbra, trots att de rasat i anseende och är femma från botten. Enligt analytikern är det Elon Musk som förstört allting. Hans beteende är ett skolboksexempel på hur man kan rasera ett företags anseende.
Företagen med sämst anseende i Sverige


– En del av Teslas attraktion baserades på signalvärden. Man kunde positionera sig själv som hållbarhetspionjär genom att köra elbil. När grundaren Elon Musks beteende sedan framstod som oförutsägbart och oansvarigt, undergrävde det bilden av Tesla som valet för någon som sätter miljön högt på agendan. Detta är ett skolboksexempel på hur snabbt man kan förlora ett anseende byggt på ett ben, fortsätter Widén.
Ikea är Teslas raka motsats och toppar listan över företag med högt anseende i Sverige före Systembolaget, Volvo och Scania.
– Topp tre representerar svenskt näringsliv när det är som bäst – tre företag som verkar inom helt olika branscher men förenade av starka värderingar och djupa rötter i den svenska självbilden. Ikea har behållit sin position som Sveriges mest ansedda företag under flera år, säger Alexander Widén.
Företaget med bäst anseende i Sverige

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















