Volvo Cars försäljning faller kraftigt i november. Kraftigt ras för XC60 bakom dystra siffror. Att nya XC70 gör succé i Kina kunde inte kompensera.
– Trots en nedgång i den totala försäljningen är vi uppmuntrade av tillväxten i försäljningen av våra helt elektriska bilar och accelererade leveranser av den nya plug-in-hybriden XC70 i Kina, säger Volvos kommersielle chef Erik Severinson.
Efter ett par månader med bättre försäljningssiffror faller Volvo tillbaka till stor nedgång. I november sålde de 60 244 bilar runt om i världen. Det är ett tapp på 6733 bilar. Hittills i år har Volvo XC60 gått som tåget och kompenserat för att andra modeller tappat. Men i november klappade försäljningen för XC60 ihop och föll med 25 procent. I Sverige var tappet ännu större.
Siffrorna räddas från att bli ännu sämre av att nya Volvo XC70 blivit en succé i Kina. På en enda månad såldes 5354 bilar av laddhybrid-SUV:en. Efter en stor tidigare nedgång på elbilar har Volvo vänt och sålde fyra procent fler elbilar i november. Lanseringen av nya elbilen Volvo EX60 i januari kommer nu bli extremt viktig för Volvo Cars.


– November månads försäljningssiffror belyser de pågående strukturella och transformativa utmaningar som påverkar både Volvo Cars och branschen i stort. Trots en nedgång i den totala försäljningen är vi uppmuntrade av tillväxten i försäljningen av våra helt elektriska bilar och accelererade leveranser av den nya långräckviddiga plug-in-hybriden XC70 i Kina, vilket fortsätter att stärka vår position i det snabbt växande elektrifierade segmentet, säger Erik Severinson, Chief Commercial Officer.
Efter att Donald Trump tog bort skatteavdraget för elbilar i USA har många biltillverkare svårt att sälja elbilar. Volvo Cars tycks inte vara något undantag.
– Försäljningen i USA fortsätter att vara dämpad efter utfasningen av skattelättnader för elbilar, säger Severinsson.
Så går försäljningen av Volvos olika modeller
| Modell | november 2025 | november 2024 | % Ändring |
| XC60 | 16,267 | 21,586 | -24.6% |
| XC-EX40 | 13,965 | 14,613 | -4.4% |
| XC90 | 8,304 | 10,533 | -21.2% |
| EX30 | 7,372 | 7,852 | -6.1% |
| S60 | 1,986 | 3,496 | -43.2% |
| S90L | 1,953 | 2,793 | -30.1% |
| V60 | 1,712 | 2,273 | -24.7% |
| EX90 | 1,036 | 744 | 39.2% |
| EC40 | 940 | 1,667 | -43.6% |
| XC70 | 5,354 | – | – |
| V90 | 199 | 457 | -56.5% |
| V60 CC | 279 | 318 | -12.3% |
| EX30 CC | 595 | – | – |
| V90 CC | 130 | 375 | -65.3% |
| EM90 | 100 | 97 | 3.1% |
| S90 | 7 | 173 | -96.0% |
| ES90 | 45 | – | – |
| Total | 60,244 | 66,977 | -10.1% |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















