Ett antal biltillverkare i Kina har slutit en pakt om att inte priskriga. Bland annat har Tesla, BYD, Geely, Nio och Xpeng skrivit under överenskommelsen.
– Vi kommer upprätthålla en rättvis konkurrensordning och inte störa marknadens rättvisa konkurrensordning med onormala priser, står det i avtalet.
Den kinesiska bilmarknaden har skakats av stora rabatter efter Teslas prissänkningar som inleddes i december ifjol i Kina. De sänkta priserna har drabbat många kinesiska biltillverkare hårt, som ökat förlusterna. Frågan är om det nu blir några fler extrema prissänkningar. Konsumenterna i Kina har väntat med bilköp i hopp om att det ska bli ännu billigare. Arga kunder som köpt före priskriget demonstrerade i Teslas bilhallar, vilket kan ses ovan.
Tesla och 15 andra biltillverkare har slutit en pakt där de lovar ”att upprätthålla ordning och inte störa marknadens rättvisa konkurrensordning med onormala priser”, uppger Electrek. Även Tesla som inledde priskriget skrev vid en konferens för biltillverkare i veckan.
– Detta för att upprätthålla en bra bilmarknadsordning, gemensamt skapa en bra konsumentmiljö och aktivt stabilisera och främja bilkonsumtion, uppgav biltillverkarna på konferensen.
Bland de som skrivit på finns: Kina FAW, Dongfeng Motor, SAIC, Changan Automobile, BAIC, GAC, China National Heavy Duty Truck, Chery, JAC, Geely , Great Wall Motor, BYD , Nio , Li Auto , Xpeng och Tesla. I Sverige och EU skulle en liknande överenskommelse vara olaglig, då den skulle bryta mot våra konkurrenslagar. Den skulle ge företagen miljardböter. Det kinesiska avtalet är dock inte helt juridiskt bindande och företagen ska kunna göra vissa prissänkningar även i framtiden.
Det här står i brevet:
För det första kommer vi att följa branschens regler och förordningar, reglera marknadsföringsaktiviteter, upprätthålla en rättvis konkurrensordning och inte störa marknadens rättvisa konkurrensordning med onormala priser.
För det andra kommer vi att uppmärksamma marknadsföringsmetoder, kommer inte att överdriva eller bedriva falsk marknadsföring, inte för att vilseleda konsumenter att väcka uppmärksamhet och öka kundförvärv.
För det tredje kommer vi att sätta kvalitet först, använda kvalitetsorienterade, högkvalitativa produkter och tjänster för att möta människors behov av ett bättre liv.
För det fjärde kommer vi aktivt att uppfylla vårt sociala ansvar och ta en aktiv roll i att hjälpa till att stabilisera ekonomisk tillväxt, öka förtroendet och förebygga risker, och arbeta tillsammans för att bidra till nationell ekonomisk tillväxt.
Källa: Cnevpost och Electrek
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter