För fyra år sedan var den hypermodern och det hetaste inom elbilar. Men utvecklingen har gått i raketfart de senaste åren. Nu får Audi e-tron en stor uppdatering. Bilen byter namn till Audi Q8 e-tron och får upp till 60 mils räckvidd.
Audi e-tron är ett bra exempel på hur snabbt utvecklingen av elbilar har gått. Audis lyxiga el-SUV presenterades för bara fyra år sedan. Den snabba utvecklingen gör nu att Audi ger bilen en rejäl modernisering för att hålla jämna steg men nya bilar från konkurrenterna.
Till att börja med ändras namnet till Q8 e-tron. Audi har idag flera andra elektriska modeller med tillägget e-tron, och flera till är på väg. Nomenklaturen gjorde det omöjligt att ha en bil som endast hette e-tron. Namnet Q8 visar att det här är Audis flaggskepp bland elektriska SUV:ar.
Den största förändringen är en stor uppdatering av batteriet i 55-modellen. På fyra år har det hänt så mycket med tekniken att Audi lyckats få ner 114 kWh bruttokapacitet i samma batterimodul som tidigare hade 95 kWh. Den stora skillnaden är annan batterikemi och ett mer effektivt sätt att packa battericellerna. Det kommer även finnas en 50-modell som nu får lika stort batteri som tidigare 55-modellen.
Det innebär att Audi håller jämna steg med nya SUV:ar som BMW iX, Mercedes EQS, nya Polestar 3 och Volvo EX90 som visas upp senare idag. Genom att utnyttja upp till 93 procent av batterikapaciteten får Audi ut mer räckvidd från batteriet.
Den så viktiga räckviddsiffran landar på 600 km för Sportback-modellen med det största batteriet. Den som väljer standardmodellen Q8 e-tron 50 får en räckvidd på respektabla 491 km. Instegsmodellen Q8 e-tron 50 får därmed en längre räckvidd än vad toppmodellen hade för uppdateringen.
Elbilar har förändrat måttstocken för hur snabbt bilar accelererar, och Audi försöker hänga med i racet med nya Q8 e-tron. Samtliga modeller får högre effekt och mer vrid. E-tron 55 klarar nu 0-100 km/h på 6,0 sekunder.
Visuellt sett behåller bilen sin karaktär. Audi visar upp en förändrad logotyp där ringarna blir tvådimensionella istället för tredimensionella i krom. Förklaringen är att krom inte känns helt rätt på en modern elbil. Med ny belysning ska det skapa en visuell effekt i mörker. En liten men trevlig detalj är att modellbeteckningen numera även står på mittstolpen. Även grillen får en helt nu struktur som påminner om honungskakan i en bikupa.
Även stötfångarna fram och bak är kraftigt omgjorda, som sig bör vid en stor facelift. Kamerabackspeglarna blir kvar, men är tillval på de flesta marknader.
Detaljförändringarna har bidragit till att Audi trollat ner luftmotståndet till 0,27 mot tidigare 0,28 för Q8 e-tron. Sportbackmodellen får så lågt luftmotstånd som 0,24 mot tidigare 0,26. Det är betydligt lägre än för de helt nykonstruerade SUV:arna Volvo EX90 och Polestar 3.
Den som kört e-tron under ett längre tag känner direkt igen sig i interiören. Audi håller fast vid knappar och reglage och även efter fyra år känns förarmiljön i e-tron fräsch. Audi har valt en helt annan approach till ergonomi jämfört med Tesla och Volvo/Polestars nya modeller.
Nya Audi Q8 e-tron går att beställa i Sverige från mitten av november. Den är såpass dyr att köparna inte behöver gråta över missad klimatbonus. Instegsmodellen Audi Q8 e-tron 50 har en prislapp från 799 900. Med det större batteriet och 60 mils räckvidd kostar Audi Q8 e-tron 55 från 894 400 kronor. Värstingmodellen Audi SQ8 e-tron landar på 1 013 300 kronor.
Även om modellen inte är lika färsk som vårens första nypotatis gör priserna och utrustningsnivån att den känns som ett relevant val jämfört flera helt nya elbilar som kostar betydligt mer. Det är inte givet att köparna kommer skriva på för en dyrare Polestar 3 eller Volvo EX90 bara för att modellerna är helt nya.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter