Porsches övergång till elbilar kollapsar. Nu görs nya stora lyxbilen om från elbil till bensinbil. Samtidigt tvingas Porsche ta en smäll på 20 miljarder kronor på elbilar.
– Nya SUV:en ovanför Cyenne som hittills varit tänkt att vara helt elektrisk, kommer bara erbjudas med förbränningsmotor och laddhybridmodell, uppger Porsche när de vinstvarnar.
Porsche tvingades gå ut och vinstvarna på fredagskvällen. Elbilarna säljer inte alls som tänkt, dessutom rasar märket i Kina. Därför tvingas de ta en engångssmäll på 20 miljarder kronor för att ställa om planerade elbilar till förbränningsmotorer. De skrotar dessutom tanken på att ha en ny plattform enbart för elbilar.
Strategin är en total omsvängning. För några år sedan var det inte helt uteslutet att Porsche skulle bli helt elektrisk, kanske med 911-modellen som ett undantag. Men nu blir istället förbränningsmotorer hörnpelaren hos Porsche igen och ska definiera märket igen. Sportbilstillverkarens nya jätte-SUV som är större än Cayenne skulle släppas enbart som elbil. Nu kommer den istället enbart som bensinbil och laddhybrid till en början.

– Produktsortimentet ska specifikt kompletteras med märkesdefinierande fordonsmodeller med förbränningsmotorer. Den nya SUV-serien ovanför Cayenne, som hittills varit tänkt att vara helt elektrisk, kommer inledningsvis att erbjudas exklusivt som förbränningsmotor och laddhybridmodell på grund av marknadsförhållandena, skriver Porsche.
Samtidigt räddar Porsche de bensindrivna versionerna av Panamera och Cayenne. De kommer att fortsätta tillverkas långt in på 2030-talet. Dessutom får de nya generationer med förbränningsmotor. Samtidigt försenar Porsche flera andra planerade elbilar. Däremot kommer nya Porsche Cayenne och 718 Cayman att släppas som elbilar inom kort. De bilarna är redan färdigutvecklade.
– Detta är företagets svar på den betydligt långsammare tillväxten i efterfrågan på exklusiva batterielektriska fordon, skriver Porsche i ett uttalande.

Den stora omsvängning blir en dyr historia för Porsche. De tvingas nu ta en engångssmäll på 20 miljarder kronor. Samtidigt varnar de för att försäljningen inte kommer att öka så mycket som de trott. Rörelsemarginalen kommer stanna på två procent mot tidigare förhoppningen 5-7 procent. Nu är företaget farligt nära röda siffror. Dessutom sjunker EBITDA-marginalen från 10,5 och 12,5 %, tidigare prognosen var 14,5 till 16,5 %.
– Dessa beslut bygger på de tidigare aviserade initiativen och hjälper oss att uppnå en mycket balanserad portfölj. Detta ökar vår flexibilitet och stärker vår position i en för närvarande mycket volatil miljö. Med en övertygande mix av förbränningsmotorer, laddhybrider och batterielektriska fordon vill vi möta hela spektrumet av kundernas krav. På medellång sikt är detta tillvägagångssätt avsett att stödja vår affärsmodell och stärka vår marknadsposition, säger vd Oliver Blume i ett uttalande.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter