Storsäljande elbilar från Volkswagen har drabbats av en dramatisk återkallelse. Bilägare får inte använda passagerarsätet innan bilen är lagad. I Sverige är 1400 bilar drabbade.
Två av de mest sålda elbilarna återkallas för säkehetsproblem. Ägarna till elbilen VW ID.7 och ID.Buzz uppmanas att städa av krockkudden och inte använda passagerarsätet fram. 800 bilar återkallas nu i Norge. I Sverige är det 1400 bilar av modellerna VW ID.7, ID.Buzz och Taigo som är drabbade.
– Själva felet består i en defekt gasgenerator i själva airbagmodulen. Felet kan leda till en minskad effekt i händelse av att airbagen löses ut vid en eventuell krock. I ett sånt fall finns också en risk att gasgeneratorns hölje brister och kan orsaka skada för passageraren, uppger Marcus Thomasfolk på VW i Sverige.
Ägare till bilarna har fått ett informationsbrev där de uppmanas att stänga av airbagen och ta bilen till verkstad. Krockkudden kan ha ett fel som gör att den inte har full skyddande effekt vid en olycka. Dessutom kan delar slungas ut från gasgeneratorn som blåser upp krockkudden.
– Passagerarsätet fram får inte användas förrän bilen är reparerad, skriver Volkswagen i sin återkallelse till ägare.


Förbudet att använda sätet kommer olägligt när många bilägare ska på semester. Enligt Volkswagen tar reparationen 1-3 timmar.
– På grund av ett upptäckt materialfel i främre passagerarairbagen på vissa Volkswagen-modeller (ID. Buzz, ID.7 och Taigo), från en begränsad tillverkningsperiod, så kontaktar vi nu aktuella bilägare brevledes om att de behöver boka en tid hos någon av våra verkstäder för att få felet åtgärdat. Till dess att detta är gjort ber vi dem att stänga av airbagen. Dessutom ber vi kunderna att inte använda det främre passagerarsätet tills felet är åtgärdat, uppger Volkswagen i Sverige för Carup.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter