Nu får polisen den första större leveransen med nya polisbilar med 360°-kameror och fartradar.
Från och med nu tas 196 bilar successivt i bruk runt om i Sverige.
– Efter tester och finjusteringar av ett fåtal bilar är vi glada över att alla Sveriges poliser nu får tillgång till dem, säger Anders Hall, utvecklingschef vid Polismyndighetens Nationella operativa avdelning, Noa.
Polisens nya bilar har försenats en del då polisen fått utreda om bilarnas nya teknik är kompatibel med de svenska integritetslagarna. Men från och med i dag och tre månader framåt rullar 196 fabriksnya polisbilar ut till polisstationer i hela Sverige. Det är den första större leveransen av nya polisbilar och fler är på gång.
LÄS MER: POLISEN: DET ÄR VÄRLDENS BÄSTA POLISBIL
Bilarna är av modellerna Volvo V90 respektive XC60 och varje bil har fem utåtriktade kameror som har 360 graders upptagningsområde. Kamerorna ska under 2022 successivt tas i drift. Det gäller även den kamera som har ljudupptagningsförmåga och som finns inne i bilen. Bilens fartradar kan både mäta bilar som den möter och som den ligger bakom. Dessutom kan polisbilen parkeras och användas som en mobil fartkamera.
Därefter tas radarsensorer för hastighetsmätning i drift. De nya polisbilarna har också en teknik som gör det möjligt att avläsa förbipasserande bilars registreringsnummer. Den finns redan i dag på ett mindre antal polisbilar.
– Med den utrustningen blir bilarna utmärkta verktyg i arbetet mot grov organiserad brottslighet, inte bara när det gäller att stävja trafikbrott, säger Anders Hall.
Poliserna som ska köra bilarna kommer att genomgå en utbildning om kamerateknik och vilka regler som gäller för att använda kamerorna i bilarna. Polisen har fått en del begränsningar över hur bilarna får användas efter ett yttrande från Integritetsskyddsmyndigheten.
Så många bilar får polisregionerna de närmsta veckorna
Polisregion | Antal bilar |
Nord | 16 |
Bergslagen | 20 |
Mitt | 15 |
Stockholm | 54 |
Syd | 33 |
Väst | 32 |
Öst | 26 |
Polisen bad Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, om ett förhandsråd över hur bilarna ska användas för att inte hamna i konflikt med olika lagar, bland annat om brottsdatalagen, kamerabevakningslagen och andra personuppgiftslagar.
Enligt polisen fanns det ”risker för målkonflikter mellan förmågan att effektivt förebygga och bekämpa brott å ena sidan och den personliga integriteten å andra sidan.” Det fanns till och med farhågor om att den nya tekniken inte skulle få användas.
De målade patrullbilarna fick grön ljus, men polisen fick ett antal inskränkningar över hur tekniken får användas. Men några civila polisbilar med kameror ser det inte ut att bli. Det finns en informationsplikt i kamerabevakningslagen, och IMY är mycket tveksamma till om undantag kan ges.Dessutom kan undantag bara beviljas i enskilda fall.
– Mot bakgrund av det ingivna underlaget är IMY mycket tveksam till att något av kraven kan uppfyllas, skriver myndigheten i sitt yttrande.
Polisen har sedan tidigare fått de första nya bilarna, men inte tagit 360-graderskamerorna i bruk. Runt 2 200 nya bilar ska levereras under åtta år. Det är både målade och civila personbilar av typen Volvo XC60 och Volvo V90.
Kostnaden är ungefär 250 miljoner kronor per år inklusive serviceavtal. Den totala kostnaden är runt 2 miljarder kronor fördelat på åtta år. Snittpriset för en bil är 750 000 kronor och i avtalen ingår service. Polisen ska även köpa in minibussar med kamera och radar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter