Nu är de nya nationella rutinerna för poliser vid demolerade elbilar klara. Poliserna måste hålla minst 100 meters säkerhetsavstånd och spärra av platsen. De varnas för elchock, bränder och giftig gas.
– De fordon vi hanterar är ofta svårt demolerade. Vi har till och med exempel på bilar som har blivit påskjutna, säger Björn Johnsson, huvudskyddsombud vid polisen Väst.
I mitten av januari kom larmrapporten om att polisen i region Väst infört skyddsstopp och inte längre fick hantera elbilar. Många poliser saknade tillräcklig kunskap om elbilar och var rädda för att hantera elbilar som krockats eller skadats på andra sätt. Polisens huvudskyddsombud i region Väst, Björn Johnsson, bestämde därför att omgående införa ett skyddsstopp.
Nu har polisen kommit med nya nationella rutiner för hantering av skadade elbilar, uppger Polistidningen. Och det är mycket starka skyddsåtgärder som gäller för poliserna, något som kan ställa till problem om de är först på plats vid en olycka. Polisen får inte gå närmare en krockad elbil än 100 meter. I den nya polisrutinen står det ”Att vistas i närheten av ett skadat elfordon är förenat med allvarlig risk för liv och hälsa”. Inte ens skyddsmask 90 uppges hjälpa.
Riskerna för poliser med elbilar, enligt rutinen - Vid en elbilsbrand kan mycket giftiga gaser frigöras. Dessa är i höga koncentrationer dödliga och redan vid kortvarig exponering med låg koncentration skadliga. - Polismyndighetens uniformer utgör inte ett skydd mot dessa gaser. - Gifterna i gasform tas upp av huden. - Skyddsmask 90 ger inte erforderligt skydd. - Elbilar innehåller högvoltsbatterier där den elektriska spänningen kan uppgå till 900 volt eller mer. En elchock med denna styrka är dödlig. - Skador på elfordon kan medföra att säkerhetssystem inte längre fungerar. Ett skadat elfordon ska därför betraktas som strömförande till dess att motsatsen säkerställts. Källa: Polistidningen Polismyndighetens rutin för hantering av skadade elfordon, 27 januari 2023.
De nya rutinerna väcker frågor bland poliser om vad de ska göra om de kommer först till en trafikolycka och det till exempel sitter barn kvar i baksätet på en krockskadad bil.
– Kommer man fram och det sitter barn i baksätet på ett krockskadat elfordon så kommer man ju arbeta med att få ut dem. Det livräddande uppdraget går först, säger huvudskyddsombudet Björn Johnsson.
Om det inte är en livshotande situation ska poliserna som är först på plats avvakta, hålla 100 meters avstånd och invänta hjälp från räddningstjänsten. Först när en auktoriserad verkstad undersökt bilen och kopplat ur batterier ska polisen få hantera elbilen.
– Då handlar det om att frysa läget och avvakta räddningstjänsten. Få bort människor från platsen, spärra av, hålla avståndet och utöka det om man ser att bilen börjar brinna. Jag tror att det finns en medvetenhet om risker vid brand i elfordon. Men att de här bilarna kan bli strömförande på grund av krockskador tror jag inte att så många känner till, säger Björn Johnsson.
Räddningstjänsten verkar dock inte göra samma riskbedömning som polisen. Insatsledaren Magnus Kark vid Storstockholms brandförsvar har kunskap om hur räddningstjänsten hanterar krockade elbilar, och ser inte lika stora risker som birollerna.
– Man kan aldrig bortse från någonting egentligen när det är krockat, men vi ser ingen större risk att få ström i oss bara för att det är en elbil. Sen ska man alltid iaktta försiktighet och inte röra batterier eller kablage, men i nuläget gör vi ingen större sak av att det är en elbil utifrån elriskerna, sedan finns det ju andra risker vid brand, säger han till Polistidningen.
Räddningstjänsten gör ingen kontroll om bilen är strömförande innan de tar i den. Det finns en krutladdning som kopplar bort batteriet på en elbil vid en krock, och det är mycket ovanligt att en elbil blir strömförande. Insatsledaren Magnus Kark har aldrig hört talas om ett fall där blåljuspersonal blivit skadade av elstötar vid en elbilsolycka. Elbilar har i krocktester hos Euro Ncap i många fall varit säkrare än konventionella bilar, och har hittills inte blivit strömförande i krocktesterna.
Arbetsmiljöverket genomför en undersökning över hur polisen hanterar brandrisker i fordon med alternativa drivmedel. De hotar polisen med vite på en halv miljon kronor om de inte gör bedömningar av risker för brand och olycksfall vid hantering av bilarna. Bakgrunden är en inspektion som Arbetsmiljöverket gjorde efter att huvudskyddsombudet i Stockholm gjort en anmälan. Carup har sökt polisen med frågor om de nya reglerna, de har lovat återkomma på måndag.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter