Svenska polisen har drabbats av ett nytt bakslag med sina nya Volvobilar. EU sätter käppar i hjulet för polisen att kunna aktivera nya radartekniken som kan ta fast fortkörare i flera riktningar.
– För aktivering måste Polismyndigheten invänta både teknisk utveckling, testning och samråd med EU samt arbetstagarorganisationer, säger Sofia Hellqvist vid polisens presstjänst till Carup.
Inte nog med att ett bojkotthot gör att polisen kan tvingas sluta köpa bilar från Volvo. Nästan två år efter att de 2200 nya Volvobilarna börjat rullat ut på svenska vägarna får polisen fortfarande inte använda bilarnas 360°-kamera annat än i ett test och en avancerad radar som skulle fälla många fortkörare. Bilarna kostar två miljarder kronor in inköp och drift under åtta år.
De nya kamerorna har polisen fått börja testa i ett pilotprojekt i Region Mitt, men en bred driftssättning i resten av Sverige ligger långt bort, nästa steg är ett större test. När en bred utrullning av 360°-kameran i alla bilar kan ske vet polisen inte idag.
– Det är en mycket begränsad pilot med video- och kamerafunktionen i ett fåtal bilar. Piloten kommer om allt går bra skalas upp under senare delen av sommaren och en beräknad pilot på radarfunktionen beräknas starta första kvartalet 2024, säger Sofia Hellqvist vid polisens presstjänst.
De fortkörare som haft mardrömmar om bilarnas superradar, som kan fånga fortkörare i flera riktningar, kan dock andas ut. Rättsläget för hur radarutrustningen får användas är fortfarande osäkert, enligt nya uppgifter från polisen. Att börja använda radarn i skarpt läge ligger långt bort.
– Driftsättningen av tekniken kommer ske successivt där de nya kamerorna är tänkt att vara den första delen av teknikpaketet som aktiveras. För aktivering av andra delar måste Polismyndigheten invänta både teknisk utveckling, testning och efter det samråd med EU samt arbetstagarorganisationerna, säger Sofia Hellqvist.
Radar- och kamerautrustningen samlar in en mängd personuppgifter, och polisen har fortfarande inte kommit fram till om allt är förenligt med integritetslagar och GDPR-lagstiftning. Enligt vad Carup erfar kan kameran och radaranläggningen bland annat avslöja bilister som rattsurfar, inte har säkerhetsbälte eller Vill det sig illa kan EU fälla hela tekniksatsningen, även om polisen inte kan bekräfta det idag.
– Polisen är angelägna om att de rättsliga delarna är helt avstämda och klara innan aktivering och driftsättning. Tekniken ger polisen stora möjligheter att samla in personuppgifter, och det måste enligt lag finnas en balans mellan vårt uppdrag att bekämpa brottslighet och den enskildes personliga integritet, säger Sofia Hellqvist.
Polisen utreder också tillsammans med Försvarsmakten om de ska bojkotta Volvo Cars efter att Volvo Cars 82-procentiga ägare Geely blivit svartlistade av Ukraina. Polisen har köpt in specialbyggda Volvo XC60-bilar för yttre tjänst. Till skillnad från en vanlig Volvo finns ingen fartspärr. Polisens XC60-bilar toppar 220 km/h. Bilen är ändå betydligt tyngre än en vanlig Volvo, hela 2121 kg. Tack vare förstärkningar i chassit får den ändå lasta 549 kg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter