Polisen i Storbritannien har satsat hårt på elbilar. Men nu får bilarna kritik för att ladda ur för ofta under kritiska situationer.
– Jag har hört massor av problem med poliser som försöker hitta laddningsmöjligheter, får slut på kraft och sedan måste skaffa ett annat fordon, säger kriminalkommissarie Chris Nelson till The Telegraph.
Storbritannien är ett av de länder som satsat hårdast på elbilar för poliser. De som har gått längst är polismyndigheten i Gloucestershire med Storbritanniens största elfordonsflotta, något som fått stor uppmärksamhet. De har 21 procent elbilar av sina 435 fordon. Flottan består av 66 Nissan Leaf och nio Nissan NV200 skåpbilar. Nu får bilarna hård kritik av polisbefälen.
– Även om jag förstår och stöder klimatåtgärder är min första prioritet att bekämpa brottslighet. De alternativ som finns för elfordon för operativ användning är kanske inte så avancerade som jag skulle vilja att de skulle vara. Så, låt oss uttrycka det så här, jag är försiktig med att gå längre på den vägen i det här skedet, säger kriminalkommissarie Chris Nelson till The Telegraph.
Chris Nelson är orolig att polisen ska få tomt i batteriet när de ska rycka ut på en trafikolycka med blåljus, radio och värmen igång. Men polisen gör bäst i att vänja sig. Redan 2030 har avgående premiärminister Boris Johnson och hans regering förbjudit försäljningen av bilar med förbränningsmotorer i Storbritannien. Och det finns elbilar med betydligt längre räckvidd och bättre fartresurser än Nissan Leaf.
– Jag skulle vilja se fler val så att, till exempel, om en polis är ute på landsbygden vid en trafikolycka när hans lampor är tända, hans radio är på, hans värmare är på, jag vill inte att han ska få slut på ström för alla dessa för att han eller hon sitter i en elbil, säger Chris Nelson.
Den svenska polisen har hittills endast gjort enstaka tester med elektriska polisbilar, men planerar att köpa in fler elbilar. Volvo har utvecklat en helt elektrisk XC40 polisbil i konceptform.
– Polismyndigheten har ett flertal olika fordon för ett flertal ändamål. När det gäller utryckningsfordon finns i nuläget inga planer eller information att elbilar kommer ersätta de som nu finns på avtal. För övriga ändamål så kommer sannolikt olika elbilar köpas in, sade Robert Haaga, projektledare Polisbil 2018, nyligen till Carup.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter