Platt fall för hajpad SUV i krocktest

Dacias nya stora SUV sågas efter krocktest. Nya Bigster får dåligt betyg av Euro Ncap som hittat brister i säkerheten.
– Det bekräftar deras rykte om enkla och lågbudgetmässiga bilar, skriver Euro Ncap. 

Euro Ncap har krocktestat 16 nya bilar. Sämst gick det för Dacias nya billiga SUV Bigster som hyllats i tester. Trots att SUV:en är nästan lika stor som en Volvo XC60 kostar den bara från 299 900 kronor. Men Euro Ncaps krocktester visar att det låga priset kan komma med ett högt pris om olyckan är framme. Dacia Bigster får bara tre stjärnor av fem. 

Krockskyddet för vuxna åkande uppvisar svagheter. Vid en frontalkrock är det högre skaderisk i brösthöjd än för de flesta andra bilar. Vid en sidokrock har bilen ingen mittkrockkudde. De åkande kan slå huvudena i varandra, så skyddet bedömdes av Euro Ncap som dåligt. Barnsäkerheten i baksätet var dock bättre, och där fick Dacia fullt godkänt. De har själva erkänt att krocksäkerhet inte är deras högsta prioritet och anser att vissa av kraven är onödiga. Tidigare har Dacia Duster fått endast tre stjärnor.

Dacia Bigster sågas av Euro Ncap

Flera andra bilmodeller fick nöja sig med fyra stjärnor av fem. Nya Renualt 4, Ford Tourneo Custom, Opel Grandland, Peugeot 3008, 5008 och Volkswagen Transporter fick inte fullgott betyg av Euro Ncap. 

Bättre gick det för Audi A5, Audi Q5, Kia EV3, VW Tayron, MG MGS5 EV, Tesla Model 3 och Toyota C-HR. Samtliga kammade hem stjärnor i Euro Ncap. Elbilen Kia EV3 tappar dock en stjärna på de marknader den inte säkerhetspaketet som är standard i EU. 

Euro Ncap riktar kritik mot att bilarna blir allt tyngre, vilket riskerar att utsätta andra fordon och trafikanter för ett högre krockvåld. Med ett speciellt test kan de mäta hur aggressiva bilarna är mot andra fordon i en krock. Alla de 16 testade bilarna kan skydda de åkande, men vissa var mer skadliga för andra. Audi Q5 som väger 2245 kg var särskilt aggressiv mot andra bilar. Även Volkswagen Tayron får sig en släng av sleven. 

Audi Q5 för högsta betyg, men är inte snäll mot andra bilar som den krockar med.

– Audi Q5 skulle vara alltför aggressiv mot en annan bil vid en frontalkrock, där vissa delar av Q5:ans frontstruktur visade sig vara särskilt oförlåtande. Den nya Volkswagen Tayron, en annan mellanstor SUV, fick också straff för dålig kompatibilitet, uppger Euro Ncap. 

Euro Ncap vill nu att bilindustrin jobbar hårdare på att göra nya tyngre bilar mer förlåtande mot andra. 
– Vi vet att biltillverkare har förmågan att designa och bygga frontkonstruktioner som bättre kan hantera fordonets proportioner och massa samt den våldsamma förändring i rörelsemängd som följer med en frontalkrock. Vi tror att Euro NCAP:s opartiska tester kan leda till betydande förbättringar inom denna kritiska sektor av bilsäkerhet, och vi kommer att fortsätta att övervaka marknadsutvecklingen inom detta område, säger Dr. Aled Williams, programchef på Euro NCAP.
LÄS MER:

Senaste nytt