Ett helt parkeringshus blir öde när miljözonerna införs vid nyår. Klassiska Parkaden vid NK i Stockholm blir politikernas gisslan när fossila bilar bannlyses. Dessutom är det k-märkt och får inte röras.
– Det är detaljplanen som styr vilka förändringar som får göras, säger Malin Myrin, chef för Stadsmuseet kulturmiljö till Mitt i.
Byggandet av Parkaden orsakade ett stort ståhej i Stockholm. Det markerade slutet på gamla tider och banade väg för det moderna Sverige. Längs staketet stod männen och studerade byggnadsarbetet 1965. Det byggdes efter amerikansk modell. Det kallas för “sloping floor”, när bilarna kör ett varv så flyttas de en våning upp i sin jakt efter parkeringsplatser.
Men under de närmaste åren ser det ut att bli gott om platser över. Från nyår införs de nya miljözonerna och Parkaden hamnar i nummer tre. Det innebär att inga fossila bilar får komma i närheten av de historiska byggnaderna. Att fylla det med elbilar kommer bli omöjligt. Nu kommer en stor del av Parkaden att stå öde.
– Vi har argumenterat för att tidsramen för införandet är för snäv. Det hade behövts mer tid att ställa om för verksamhetsutövare i området och dem som behöver ta bilen till city, skriver Karl Palm, chef för affärsutveckling vid Hufvudstaden till Mitt i.
I Parkaden finns 665 platser och drygt hälften har laddmöjligheter. Bland näringsidkarna är kritiken utbredd mot beslutet. Samtidigt går det inte att bygga om parkeringshuset, eftersom det är k-märkt.
– Det är detaljplanen som styr vilka förändringar som får göras. Ur ett kulturhistoriskt perspektiv är det viktigt att garaget kan fortsätta användas till det som det var tänkt, säger Malin Myrin, chef för Stadsmuseet kulturmiljö.
Fastighetsbolaget Hufvudstaden är oroliga att de kommer att tappa kunder. I dag är inte antalet elbilar tillräckligt stort för att de ska kunna få tillräcklig beläggning i garaget. Istället försöker man titta på andra möjligheter.
– Vi arbetar även med att utveckla andra typer av erbjudanden. Exempelvis har vi installerat åtta snabbladdningsuttag som i dag är dedikerade till Taxi Stockholm. Vi ser även en efterfrågan från andra aktörer att kunna ladda i city, säger Huvudstaden.
Men politikernas beslut är oåterkalleligt. Från nyår får varken klassiska fossilt drivna bilar eller ens laddhybrider köra i den här delen av staden. För fastighetsbolaget Hufvudstaden behöver man hitta en lösning.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.