I många mätningar toppar Toyota när det gäller pålitlighet. Men nu kommer tyska rön som förvånar. Knappt någon annan bil drabbas av fler haverier.
Tyska ADAC gav haverihjälp till över 3,6 miljoner personbilar under förra året. Den vanligaste orsaken till problem, både på bilar med bensin- och dieselmotorer samt elbilar, är trivial: ett trilskande 12-voltsbatteri. Det står för 44,9 procent av alla haverier. Näst vanligast är motorproblem med 22,1 procent, och på tredje plats kommer trasiga däck med 8,8 procent.
Tittar vi på modellnivå utvärderades 159 olika modeller, och det visar sig att europeiska bilar ofta är bra när det kommer till att undvika haverier på vägen. Men för andra året i rad hittar vi flera modeller från Toyota som hamnar i botten med flest bärgningar. Detta gäller nästan alla utvärderade årsmodeller av Toyota C-HR och Toyota RAV4, men även de nya modellerna av Yaris och Yaris Cross.


ADAC:s statistik sticker ut då Toyota har ett rykte om att vara en av de allra mest pålitliga biltillverkarna. När ADAC bad Toyota kommentera resultatet hävdade den japanska biljätten att modellerna hade ett problem med 12-voltsbatteriet. Företaget hävdar att många av de drabbade bilarna har fått sina batterier utbytta och att nya bilar av modellerna inte längre är utrustade med samma batteri.
– Toyota har genomfört en omfattande 360-gradersgranskning av 12-voltsbatterifrågan. Som en del av detta arbete har processen från batteritillverkning till fordonsleverans optimerats. Detta säkerställer att våra fordon levereras till kunder med fullt fungerande och laddade batterier, skriver Toyota till ADAC.
Undersökningen visar dessutom att elbilar är mer tillförlitliga än bilar med en traditionell förbränningsmotor. Även om antalet havererade elbilar ökade med 46 procent jämfört med 2023, så är det fullt normalt eftersom elbilar hela tiden ökar i antal. Elbilar står för 8,5 haverier längs vägen per 1 000 bilar. Tesla får beröm och har lågt antal bärgningar. Bilar med förbränningsmotor ligger en bit över det med 12,9 haverier per 1 000 bilar.
Bilarna med flest och färst haverier (i bokstavsordning)
Mindre bilar
Bäst | Sämst |
Audi A1 | Opel Meriva (2016-2017) |
BMW i3 | Toyota Yaris (2021-2022) |
Dacia Sandero | Toyota Yaris Cross (2022) |
Hyundai Kona | |
Mazda 2 | |
Mazda CX-3 | |
Opel Crossland | |
Renault Zoe | |
SEAT Arona | |
Skoda Fabia | |
Skoda Kamiq | |
Skoda Yeti | |
Suzuki Swift | |
Suzuki Vitara | |
VW Polo | |
VW T-Cross | |
VW Taigo |
Källa: ADAC
Kompaktklassen
Bäst | Sämst |
Audi A3 | Opel Zafira (2015) |
Audi Q2 | Renault Scénic (2015, 2018-2019) |
Audi Q3 | Renault Megane (2016) |
BMW 1-serie | Toyota C-HR (2018-2022) |
BMW 2-serie | Mazda 3 (2019) |
BMW X2 | Mazda CX-30 (2020) |
CUPRA Born | Ford Kuga (2021) |
CUPRA Formentor | |
CUPRA Leon | |
Dacia Dokker | |
Mazda CX-5 | |
Mercedes-Benz B-klass | |
Mitsubishi ASX | |
Mitsubishi Eclipse Cross | |
SEAT Ateca | |
SEAT Leon | |
Skoda Karoq | |
Skoda Rapid | |
Skoda Scala | |
Volvo XC40 | |
VW Beetle | |
VW Golf |
Källa: ADAC
Mellanklass
Bäst | Sämst |
Audi A4 | Opel Insignia (2015-2018, 2022) |
Audi A5 | Toyota RAV4 (2017-2022) |
Audi Q4 e-tron | Ford S-MAX (2016-2018) |
Audi Q5 | Hyundai IONIQ 5 (2022) |
BMW 3-serie | |
BMW 4-serie | |
BMW X3 | |
Mercedes-Benz C-klass | |
Mercedes-Benz GLB | |
Mercedes-Benz GLC | |
SEAT Tarraco | |
Skoda Enyaq | |
Tesla Model 3 | |
Tesla Model Y | |
VW ID.4 | |
VW Passat | |
VW Tiguan |
Källa: ADAC
Större bilar
Toppar | Floppar |
Audi A6 | |
BMW 5-serie | |
BMW X5 | |
Mercedes-Benz GLE | |
VW Arteon |
Källa: ADAC
Stora bilden: ADAC/Willfried Wulff
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.