Oväntat resultat: Bilarna som får flest haverier

I många mätningar toppar Toyota när det gäller pålitlighet. Men nu kommer tyska rön som förvånar. Knappt någon annan bil drabbas av fler haverier.

Tyska ADAC gav haverihjälp till över 3,6 miljoner personbilar under förra året. Den vanligaste orsaken till problem, både på bilar med bensin- och dieselmotorer samt elbilar, är trivial: ett trilskande 12-voltsbatteri. Det står för 44,9 procent av alla haverier. Näst vanligast är motorproblem med 22,1 procent, och på tredje plats kommer trasiga däck med 8,8 procent.

Tittar vi på modellnivå utvärderades 159 olika modeller, och det visar sig att europeiska bilar ofta är bra när det kommer till att undvika haverier på vägen. Men för andra året i rad hittar vi flera modeller från Toyota som hamnar i botten med flest bärgningar. Detta gäller nästan alla utvärderade årsmodeller av Toyota C-HR och Toyota RAV4, men även de nya modellerna av Yaris och Yaris Cross.

ADAC gav haverihjälp till över 3,6 miljoner personbilar under förra året. Nu har de räknat ut vilka modeller som drabbas mest. Foto: ADAC/Wilfried Wulff
Toyota RAV-4 förvånar med att hamna på flopplistan över haverier. Vanligen brukar modellen komma högt i mätningar av driftsäkerhet.

ADAC:s statistik sticker ut då Toyota har ett rykte om att vara en av de allra mest pålitliga biltillverkarna. När ADAC bad Toyota kommentera resultatet hävdade den japanska biljätten att modellerna hade ett problem med 12-voltsbatteriet. Företaget hävdar att många av de drabbade bilarna har fått sina batterier utbytta och att nya bilar av modellerna inte längre är utrustade med samma batteri.

– Toyota har genomfört en omfattande 360-gradersgranskning av 12-voltsbatterifrågan. Som en del av detta arbete har processen från batteritillverkning till fordonsleverans optimerats. Detta säkerställer att våra fordon levereras till kunder med fullt fungerande och laddade batterier, skriver Toyota till ADAC. 

Undersökningen visar dessutom att elbilar är mer tillförlitliga än bilar med en traditionell förbränningsmotor. Även om antalet havererade elbilar ökade med 46 procent jämfört med 2023, så är det fullt normalt eftersom elbilar hela tiden ökar i antal. Elbilar står för 8,5 haverier längs vägen per 1 000 bilar. Tesla får beröm och har lågt antal bärgningar. Bilar med förbränningsmotor ligger en bit över det med 12,9 haverier per 1 000 bilar.

Bilarna med flest och färst haverier (i bokstavsordning)

Mindre bilar

BästSämst
Audi A1Opel Meriva (2016-2017)
BMW i3Toyota Yaris (2021-2022)
Dacia SanderoToyota Yaris Cross (2022)
Hyundai Kona
Mazda 2
Mazda CX-3
Opel Crossland
Renault Zoe
SEAT Arona
Skoda Fabia
Skoda Kamiq
Skoda Yeti
Suzuki Swift
Suzuki Vitara
VW Polo
VW T-Cross
VW Taigo

Källa: ADAC

Kompaktklassen

BästSämst
Audi A3Opel Zafira (2015)
Audi Q2Renault Scénic (2015, 2018-2019)
Audi Q3Renault Megane (2016)
BMW 1-serieToyota C-HR (2018-2022)
BMW 2-serieMazda 3 (2019)
BMW X2Mazda CX-30 (2020)
CUPRA BornFord Kuga (2021)
CUPRA Formentor
CUPRA Leon
Dacia Dokker
Mazda CX-5
Mercedes-Benz B-klass
Mitsubishi ASX
Mitsubishi Eclipse Cross
SEAT Ateca
SEAT Leon
Skoda Karoq
Skoda Rapid
Skoda Scala
Volvo XC40
VW Beetle
VW Golf

Källa: ADAC

Mellanklass

BästSämst
Audi A4Opel Insignia (2015-2018, 2022)
Audi A5Toyota RAV4 (2017-2022)
Audi Q4 e-tronFord S-MAX (2016-2018)
Audi Q5Hyundai IONIQ 5 (2022)
BMW 3-serie
BMW 4-serie
BMW X3
Mercedes-Benz C-klass
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLC
SEAT Tarraco
Skoda Enyaq
Tesla Model 3
Tesla Model Y
VW ID.4
VW Passat
VW Tiguan

Källa: ADAC

Större bilar

TopparFloppar
Audi A6
BMW 5-serie
BMW X5
Mercedes-Benz GLE
VW Arteon

Källa: ADAC
Stora bilden: ADAC/Willfried Wulff
LÄS MER: