Avslöjat: Bilarna med flest och färst bärgningar

Här är bilarna med störst och minst risk för haverier och bärgning. Elbilar är generellt sett mer pålitliga än förbränningsbilar. Toyota brukar få höga betyg för tillförlitligheten men förvånar med att ligga i bottenskiktet. Volvo XC

Tyska ADAC gav haverihjälp till över 3,5 miljoner personbilar under förra året. Det betyder att någon bad om hjälp var sjunde sekund. Den vanligaste orsaken till problem både på bilar med bensin- och dieselmotor och elbilar är trivial: Ett trilskande 12-voltsbatteri. Det står för 44 procent av alla haverier. Näst vanligast är motorproblem med 22 procent och på tredjeplats kommer trasiga däck med 8,8 procent. 

Undersökningen visar att elbilar generellt sett är mer tillförlitliga än bilar med en traditionell förbränningsmotor. För första gången har ADAC jämfört med bilar av motsvarande årsmodell, denna gång av årsmodell 2020 och 2021. Elbilar står för 2,8 haverier längs vägen per 1 000 bilar. Förbränningsmotor är mer än dubbelt så drabbade med 6,4 haverier per 1 000 bilar. Vanligen är det 12-voltsbatterier eller punkteringar som orsakar problem för elbilar. 

Toyota RAV-4 förvånar med att hamna på flopplistan över haverier. Vanligen brukar modellen komma högt i mätningar av driftsäkerhet.
Volvo XC60 får höga betyg för få haverier, framförallt på de senaste årsmodellerna.

Tittar vi på modellnivå placerar sig europeiska bilar ofta bra när det kommer till att undvika haverier på vägen. Förvånande nog floppar flera modeller från Sydkorea och Japan. Hyundai och Toyota brukar vanligen komma i topp i kvalitetsundersökningar. Men enligt ADAC:s statistik får vissa modeller ofta haverihjälp. Det handlar bland annat om Toyota Yaris, Nissan Qashqai och Toyota RAV-4. 

Bästa och sämsta bilarna när det kommer till haverier (i bokstavsordning)

Mindre bilar

TopparFloppar
Audi A1Hyundai i20 (Bj. 2014)
BMW i3Opel Meriva (Bj. 2016-2017)
Dacia SanderoRenault Clio (Bj. 2014-2016)
Ford KaToyota Yaris (Bj. 2021)
Kia Stonic
Mazda 2
Mazda CX-3
Peugeot 2008
Renault Zoe
SEAT Arona
Skoda Kamiq
Skoda Yeti
Suzuki Vitara
VW Polo
VW T-Cross
Källa: ADAC

Kompaktklassen

TopparFloppar
Audi A3Ford Focus (Bj. 2014)
Audi Q2Ford Kuga (Bj. 2020-2021)
Audi Q3Mazda 3 (Bj. 2019)
BMW 1er-ReiheNissan Qashqai (Bj. 2019)
BMW 2er-ReiheRenault Kadjar (Bj. 2015)
BMW X1Renault Mégane (Bj. 2015-2016)
BMW X2Renault Scénic (Bj. 2018-2019)
CUPRA FormentorToyota C-HR (Bj. 2017-2021)
Mazda CX-5
Mercedes-Benz A-Klasse
Mercedes-Benz B-Klasse
Mitsubishi ASX
Mitsubishi Eclipse Cross
SEAT Ateca
SEAT Leon
Skoda Karoq
Skoda Rapid
Skoda Scala
Volvo XC40
VW Beetle
VW Golf
VW ID.3
VW Tiguan
VW T-Roc
Källa: ADAC

Mellanklass

TopparFloppar
Audi A4Ford S-MAX (Bj. 2016-2018)
Audi A5Opel Insignia (MÅ 2015-2018)
Audi Q5Toyota RAV4 (MÅ 2017, 2019-2021)
BMW 3-serieVW Sharan (MÅ 2015)
BMW 4-serie
BMW X3
Mercedes-Benz C-Klasse
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLK-Klasse
SEAT Tarraco
Skoda Enyaq
Tesla Model 3
Volvo XC60
VW ID.4
VW Passat
Källa: ADAC

Större bilar

TopparFloppar
Audi A6
BMW 5er-Reihe
BMW X5
Mercedes-Benz GLE
VW Arteon
VW Touareg
Källa: ADAC

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester