Oväntade fynden när Cybertruck revs ner i delar

Tesla Cybertruck har diskuterats fram och tillbaka ur nästan alla vinklar. Men vad finns egentligen under? Det ville verkstaden Carsoft i Michigan ta reda på och rev ner bilen i delar. De fick både oväntade överraskningar och faktiska svar när det lyfte på schabraket.

Innan vi avgör om Cybertrucken är missförstådd eller inte är det i allra högsta grad dags för någon att ta isär den. Verkstadschefen Terry Woychowski bestämde sig äntligen häromdagen för att göra just detta och begripliggöra bilen som så många undrar över. Verkstadsteamet rev ut i princip allt utom steer-by-wire-systemet: batteri, säten, dörrar och så vidare för att få en så bred bild av konstruktionen som det bara går.

Det första som är värt att notera är såklart att sätena kupén är monterade direkt ovanpå på batteriet som har en förtjockad ovansida. Det sitter ihop med ett gjutet Tesla-chassi fram och bak. De gjutna aluminiumdelarna är Tesla än så länge rätt ensamma med, även om övriga bilvärlden försöker ta efter. Tekniken är fantastisk på så sätt att den är tidseffektivt, håller nere antalet komponenter, kostnader och ger ett hållbart, exakt resultat.

Det annonserade 48-voltssystemet kan följas med blicken genom nästan hela bilen. Men allt är inte 48 volt. En del visar sig oväntat nog vara 28 och 12. Men mekanikern pekar också på faktumet att det vore onödigt, det behövs inte 48 volt till allting, säger han. Det flygplansinspirerade steer-by-wire-systemet är däremot 48 volt. Eftersom det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen behövs det en elmotor inne i instrumentbrädan.

Elmotorn ersätter hela det klassiska systemet med styrstång och reagerar istället på hur föraren vrider på ratten genom sensorer så att den kan styra hjulen. Under bilen finns det två elmotorer där man för säkerhetsskull har man monterat en extra elmotor ifall den ena skulle gå sönder så att man fortfarande har kontroll över bilens styrning. I bakre delen av av den bakhjulsstyrda bilen finns det dock bara en.

Tätningen vid dörrgångarna är förvånansvärt nog dåligt konstruerad och sluter inte riktigt tätt. Längs hela tröskeln sitter skyddet lite löst och det finns gott om knölar och dylikt. Dörrarna är också oväntat nog felmonterade menar mekanikern som visar hur förardörren öppnas till en lagom vinkel medan bakre dörrarna öppnas både för mycket, för lite och har olika gångjärn. Troligen har Tesla satt gångjärn fel vid monteringen.
– Det här skapar problem, är det verkligen lufttätt, är det säkert? Alla tillverkare har ju svårigheter ibland när de ska lansera nya bilar. Det här verkar vara några av  Teslas utmaningar, säger Terry Woychowski

Det mest slående var Teslas så kallade “gigacastings” som finns redan under baksätet och i lastutrymmet. Otroligt stora gjutningar samtidigt samtidigt som det också finns väldigt mycket smådelar att hålla rätt på. 
Skyddet för flaket är designat för att klara av att hålla 136 kilo så det är kanske inte så konstigt att det är svårt att plocka bort, konstaterar inspektörerna.
LÄS MER: