Fantastiskt prisrekord – för en gammal Amazon med lister och krom. Men detta är inte vilken Volvo som helst. Bilen är Amazonernas heliga graal.
En Volvo Amazon såldes idag till rekordpris på auktionssajten Bilwebauctions. Troligen är detta den dyraste Amazonen som sålts i Sverige. Priset hade nästan räckt till en ny Volvo XC60. När Amazon 123 GT var ny 1966 kostade den 18 800 kronor. Nu, 58 år senare, klubbades den för 505 000 kronor på auktion.
Den har visserligen lister och krom och ratt i bakelit, men den är inte Californiavit. Och det var just det som gjorde detta exemplar av Amazon 123 GT så unikt och värdefullt. När Volvo började tillverka 123 GT lackade man bilarna i vitt, rött och mörkgrönt. Men i Göteborg fick man en vild idé om att testa några ovanliga provfärger på demobilar. En av färgerna var stålblå metallic. De skickades ut till återförsäljare som demobilar för att väcka uppmärksamhet i bilhallarna. Ingen vet exakt hur många de var, bara att de var ytterst sällsynta.



Idag ses de stålgrå bilarna som Volvo Amazonernas heliga graal. Från början fanns det kanske 30 eller 60 bilar, idag är det lika sällsynta som enhörningar. Bilen blev ett hett byte för samlarna på auktionen.
– Det kan dröja ytterligare 30 år innan en likadan dyker upp till salu, uppger Bilwebauctions.
Just det här exemplaret var dessutom i ett sällsynt fint skick. Som ny skickades den från Torslanda till Sölvesborg. Personen som sålde bilen lyckades spåra upp den 2010 efter 30 års letande. Han renoverade till ett stålblått blänkande nyskick. Nu hoppas de att den nya ägaren får mycket glädje av den unika bilen.


– Både säljaren och jag hoppas att nästa ägare köper denna bil för att njuta av körglädjen och ägandet av ett verkligt stycke Volvo-historia, snarare än att låta den hamna instängd i ett museum eller en privat samling, skriver Bilwebauctions besiktningsman Shaun Major.
Fakta om Volvo Amazon 123 GT
Modellnamn | Volvo Amazon 123 GT |
Årsmodell | 1967 |
Motor | B18B, fyrcylindrig radmotor, 1 780 cm³ (1,8 L) |
Effekt | 115 hk SAE vid 6 000 varv/min |
Vridmoment | ≈ 152 Nm) vid 4 000 varv/min |
Växellåda | 4-växlad manuell med elektrisk överväxel |
Drivning | Bakhjulsdrift |
Toppfart | 175 km/h |
Acceleration 0–100 km/h | ca 10–11 sek |
Bränslesystem | Dubbla SU HS6-förgasare |
Vikt | ca 1 050 kg |
Hjulbas | 2 600 mm |
Längd / Bredd / Höjd | 4 450 mm / 1 620 mm / 1 500 mm |
Kaross | 2-dörrars coupé (GT-version) |
Fjädring | Fram: individuell med spiralfjädrar; bak: stel axel med spiralfjädrar |
Bromsar | Skivbromsar fram, trumbromsar bak |
Standardutrustning (GT) | Dubbla backspeglar (på skärmarna), dim- och fjärrljus (Hella), varvräknare, sportratt, dekorlister, belysning i motor- och bagagerum |
Unika detaljer | GT-emblem, specialfälgar, extra ljudisolering, sportigare chassi |
Antal byggda (ca) | ≈ 6 000 st (alla årsmodeller) |
Registrerade i Sverige idag | ca 365 fordon |
Tillverkningsort | Torslandaverken, Göteborg |
Pris som ny (1967) | ca 18 800 kr (motsvarar cirka 213 000 kr i dagens penningvärde) |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter