Bilexperterna trodde knappt sina ögon när de slog upp dörrarna till ladan och den gamla biografen. Den hemliga samlingen som hittades innehåller några av de mest sällsynta franska bilarna du kan tänka dig – de flesta var orörda sedan 60-talet.
– Bilarna har funnits där i decennier. Tiden stannade här för väldigt länge sedan, det är verkligen exceptionellt, säger Antoine Mahé, bilspecialist hos Artcurial.
Pierre Héron var en fransk ingenjör som älskade att samla bilar. Han besökte Paris bilmässa första gången när han var 14 år och blev helt förälskad i bilar. Mellan 1965 och 1973 byggde han upp en enorm samling med bilar. Han var något av en enstöring och det var bara hans närmaste som kände till bilsamlingen. Och det var inte vilka bilar som helst som dög, bara en enda bil i samlingen är tillverkad utanför Frankrike. Bilarna ställdes in allt eftersom de köptes och rördes eller renoverades aldrig.
Bakom dörrarna finns några av de ovanligaste franska bilarna. Bilmärken och modeller som de flesta aldrig hört talas om. Vissa av bilarna stod halvt under tak utomhus, andra står i en gammal biograf och ytterligare en del av samlingen finns i en gammal länga.
För 1,5 år sedan avled den franska ingenjören i en hjärtinfarkt, 87 år gammal. Hans efterlevande fann det för gott att sälja vidare hans unika bilsamling. Värderingsmännen från auktionshuset Artcurial kallades till lantgården i Berry. Och det var knappt att de trodde sina ögon när de gläntade på dörrarna till lador och garage.
– Bakom varje ladugårdsdörr finns ett potentiellt mysterium. Jag kan inte vänta med att få reda på vad som är gömt i den här, säger Antoine Mahé när de kliver in.
Förutom franska bilar finns det en spansk Hispano Suiza. De flesta bilar är i helt orört originalskick. Många är ganska fina och har stått väl skyddade, vissa andra har tidens tand varit hårdare mot. För många ser bilarna ut att vara värdelösa skrothögar, men för samlarna kan de vara värda miljoner då de är så sällsynta.
– Helt exceptionellt att kunna se bilar som räddades undan tiden av entusiast som ansågs som galning. Förutom av deras ägare har de glömts bort av resten av världen, säger en av värderingsmännen.
Bilarna de hittar är allt annat än vardagliga. En av de allra mest rara och värdefulla bilarna i samlingen är en Talbot-Lago T26 GLS från 1954. Tillverkad i endast 22 exemplar så var bilen värd ett över två miljoner kronor trots att en omfattande renovering kan krävas.
Ytterligare en Talbot-Lago, en Record T26 Cabriolet värderades till uppåt 1,5 miljoner kronor. Har du hört talas om bilmärket Hotchkiss? Jaså inte, prototypmodellen “Paris-Nice” finns bara i ett enda exemplar och är värt över en halv miljon. Det finns även fyra Hotchkiss Grégoire av 247 tillverkade, bilar som ägaren sägs ha avgudat.
Ett annat märke bara verkliga konnässörer hört talas om är Salmson. En Salmson 2300 S till det facila av runt 60 000 kronor. Inte många svenskar har åkt eller hört en Delahaye.
Tracta-Grégoire är ett bilmärke jag och de flesta aldrig hört talas om. Samtliga bilar såldes på den stora auktionen Artcurial Le Mans Classic 2022.
– Ända sedan jag var barn har jag drömt om att göra en sådan här upptäckt. Att öppna en lada och ramla på en bil. Så exceptionellt som detta är så är det faktiskt en kulmen på något sätt, säger Antoine Mahé.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter