Flera svenska försäkringsbolag har stora åldersavdrag på elbilsbatterier kan Carup avslöja. Efter bara tre år kan halva batteriet anses vara förbrukat.
– Vi har kunder som fått byta skadade batterier för 200 000 kronor och som fått betala 100 000 kronor ur egen ficka, det är tufft, säger Urban Tibbelin, verksamhetschef för Werksta Sweden.
TV4 går idag ut med nyheten om att ”många elbilar med lätt skadade batterier skrotas i onödan” för att tillverkarna inte tillåter reparationer av batteriet. Men sanningen är att det är en stor överdrift.
– Det är mycket ovanligt. Vi reparerar ungefär 40 000 bilar per år, förra året hade vi två fall där bilar med lätta batteriskador skrotades, säger Urban Tibbelin, verksamhetschef för Werksta Sweden till Carup.
Carups kontroller med bilskrotar och försäkringsbolag ger samma resultat. Elbilar som skrotas för små repor på batteriet är en myt som odlas i medierna, utan faktagrund. Men det händer att batterier får bytas vid olika grad av skador, eftersom vissa bilmärken inte tillåter reparationer av varken batterier eller hölje.
– Det händer att hela batteriet måste bytas på grund av lättare skador då tillverkaren inte tillåter reparation, förra året hade vi ett tiotal fall. Det är ett större problem på äldre bilar, det har hänt jättemycket på senaste tiden där det blivit enklare att reparera batterier. Numera går det att byta höljen och delar på många bilmärken, säger Urban Tibbelin.
En okänd risk för bilägaren är att flera stora svenska försäkringsbolag tillämpar stora åldersavdrag på elbilsbatterier. Efter bara tre år kan hälften av batteriet anses vara förbrukat och 50 procent av skadeersättningen dras bort av försäkringsbolaget. Något som vissa elbilsägare bittert har fått erfara.
LÄS MER: Bolag för bolag – så blir elbilsägare utan ersättning för batteriet
– Det är vanligt idag med ett åldersavdrag på batteriet. Jag råder alla försäkringstagare att läsa villkoren noga. Vissa stora försäkringsbolag har ett åldersavdrag på 50 procent efter tre år. Jag har haft kunder som vid skada fått betala 200 000 kronor för batteribyte och fått stå för 100 000 kronor själva. Kunden kanske inte ens har råd att reparera, och bilen blir stående, säger Urban Tibbelin.
Vissa bilmärken har också regler om att det skadade batteriet inte får ersättas med ett begagnat batteri.
– Då kan det i vissa fall bli väldigt dyra reparationer med batteribyte på en äldre bil när man inte får sätta dit ett begagnat batteri. Men det handlar fortfarande om väldigt få fall.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter